خدمات آنلاین و حقوق کاربران

وبسایت ها و شرکت های بزرگ بسیاری هستند که خدمات آنلاین را ارائه می دهند، مانند گوگل، یاهو و … . یکی از اصلی ترین دلایل برتری این سایت ها بر رقبایشان این است که خدماتی با کیفیت مشابه را به شکل رایگان ارائه می کنند. مثلاً جیمیل به دلایلی مانند محدودیت حجمی بسیار بالا، اسپم بسیار کم و ظاهر زیبا یکی از پرطرفدارترین سایت های خدمات ایمیل است. یک مسئله واضح در این میان این است که این شرکت ها و سایت ها برای ارائه این خدمات هزینه می کنند و این هزینه گاهی به میلیون ها یا حتی میلیاردها دلار می رسد. از طرف دیگر، به عنوان شرکت تجاری این سایت ها باید بتوانند از راهی هزینه هایشان را تأمین کنند و به سوددهی نیز برسند. مسئله این است که چگونه این کار را انجام می دهند؟

یک مسئله ای که من دیده ام، و شما نیز ممکن است مشاهده کرده باشید، این است که بسیاری از اشخاص تصور می کنند که اطلاعات شخصی آن ها، مثلاً مشخصات شناسنامه ای، ارزشی برای چنین شرکت هایی ندارد؛ امّا در اصل، واقعیت خلاف این است. اطلاعاتی که به آسانی برای دسترسی به یک فروم در یک فرم وارد می کنید می تواند برای آن فروم ده ها دلار ارزش داشته باشد. کاربرد اصلی این اطلاعات این است که به کمک آن ها تبلیغات هدفمند برای کاربر فرستاده می شود.ممکن است که کاربرد اصلی این داده ها تبلیغات باشد، امّا ممکن است کاربرد دیگری نیز داشته باشند. برای مثال، اگر قوانینی مثل SOPA به تصویب برسند، اطلاعاتی که یک شخص در یک سایت وارد می کند می توانند بر علیه او به کار بروند. امّا مسلماً این هم تنها کاربرد چنین اطلاعاتی نیست.

سخن آخر این که از همه خوانندگان این مطلب درخواست می کنم پیش از این که اطلاعات شخصی خود را به آسانی در اختیار یک سایت اینترنتی قرار بدهند، به این نیز بیندیشند که این اطلاعات برای آن سایت چه کاربردی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *