سفر فضایی، سریع‌تر از نور!

بنابر نظریه نسبیت اینیشتین، بیشینه‌ی سرعت در جهان، سرعت نور است. یعنی هیچ چیزی در جهان نمی‌تواند با سرعتی بیش از نور حرکت کند.

اما دانشمندان همیشه دوست دارند دانسته‌های فعلی را به چالش بکشند! به تازگی، دو تن از دانشمندان دانشگاه آدلاید، با بهبود معادلات اینیشتین، به نتایجی رسیده‌اند که بر اساس آن‌ها، حرکت با سرعت فرانور ممکن است امان پذیر باشد…

نسبیت خاص توسط آلبرت اینیشتین در سال ۱۹۰۵ ارائه شده است. این نظریه نشان می‌دهد که چگونه مفاهیمی چون سرعت «نسبی» هستند: یک ناظر متحرک و یک ناظر ثابت، ممکن است اندازه‌ی سرعت جسمی را متفاوت اندازه‌گیری کنند.

همچنین، نسبیت مفهوم اتساع زمان را نشان می‌دهد؛ یعنی هر چه شما سریع‌تر حرکت کنید، زمان کندتر می‌گذرد.

بنابراین، سرنشینان یک سفینه‌ی بسیار پر سرعت ممکن است سفرشان به سیاره‌ای دیگر ۲ هفته طول بکشد، در حالی که برای ناظران در زمین، سفر آنها ۲۰ سال به طول بینجامد…

با این حال، اگر سرعت نسبی دو جسم نزدیک به سرعت نور باشد، نسبیت نمی‌تواند پاسخگو باشد. اکنون، دو دانشمند این نظریه را بسط و توسعه داده تا بتوانند سرعت نامحدود نسبی را پوشش دهند.

جالب توجه است که نه معادلات اصلی اینیشتین و نه نظریه توسعه‌یافته، نمی‌توانند اشیاء عظیم در حال حرکت در سرعت نور را توضیح دهد.

آقای هیل می‌گوید:

حرکت در سرعت نور همچنان تعریف نشده است. تئوری ما برای سرعت‌های بیشتر از نور بسط داده شده است.

در واقع، می‌توان گفت که بر اساس این نظریه، جهان به دو قسمت تقسیم می‌شود: جهانی که همه چیز کندتر از نور حرکت می‌کند، و جهانی که همه چیز سریع‌تر از نور حرکت می‌کند. قوانین فیزیک در این دو عرصه ممکن است به کلی متفاوت باشد…

معادلات تازه می‌گوید، برای نمونه، اگر سفینه‌ای فضایی با سرعت فرانور حرکت کند و همچنان شتاب بگیرد، جرمش را از دست می‌دهد و در سرعت بینهایت، جرمش صفر می‌شود.

آقای هیل می‌گوید که سرعت نور ممکن است یک دیوار قابل عبور باشد. او این را با دیوار صوتی مقایسه می‌کند. قبل از چاک یگر (که در سال ۱۹۴۷ برای نخستین بار با سرعت فراصوت حرکت کرد)، بسیاری از کارشناسان در امکان‌پذیر بودن چنین حرکتی تردید داشتند. آنان نگران بودند که هواپیما متلاشی شود، یا حیات بدن انسان با مشکل مواجه شود. که هیچ کدام درست نبود…

نبوغ بشریت غیرقابل پیش‌بینی است، ممکن است روزی شیوه‌های حمل و نقلی معمول شود که اکنون غیرقابل پیش‌بینی باشد. فکر نمی‌کنید هواپیما‌های فراصوت امروزی هم برای پیشینیان غیرقابل پیش‌بینی بوده باشند؟

***

برای نمایش عکس در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

سرعت‌های فوق سریع، تقریباً در همه‌ی داستان‌ها و فیلم‌های علمی-تخیلیِ فضایی وجود دارد. چرا که دستیابی به فضای پهناور، بی‌شک به چیزی متفاوت با آنچه اکنون هست، نیاز دارد.

جدای این حرف‌ها، تا به حال به آفرینش این جهان پهناور و عجیب فکر کرده‌اید؟ من فکر می‌کنم که نمایش قدرت خدا، نمی‌تواند تنها دلیل این آفرینش باشد. چه بسا روزی بشر بتواند از همه‌ی آن استفاده کند. شاید انسان‌های چند سده‌ی دیگر، برای تعطیلات تابستانی به آن سوی کیهان سفر کنند! البته تصور چند سده‌ی دیگر، برای ما بسیار دشوار می‌نماید. (احتمالاً از دید انسان‌های دو سه سده‌ی پیش هم، همه‌ی ما جادوگر هستیم!)

برای نمایش عکس در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

برای این‌که دید روشن‌تری از وسعت جهان داشته باشید، توصیه می‌کنم مستند سفر کیهانی (Cosmic Voyage) را ببینید. قسمتی از این مستند را، که مد نظر من است، می‌توانید در یوتیوب مشاهده کنید یا آن را از لینک‌های زیر دانلود کنید:

۴۸۰ در ۳۶۰: ۳۵ مگابایت (mp4)

۸۵۴ در ۴۸۰: ۷۴ مگابایت (webm) (این فرمت با برخی پلیرها، و مرورگر گوگل کروم قابل مشاهده است)

اچ‌دی: ۱۳۲ مگابایت (mp4)

فول اچ‌دی: ۲۲۷ مگابایت (mp4)

حجم این فیلم‌ زیاد است، ولی به نظرم به دیدنش می‌ارزد.

پی‌نوشت: مستند Cosmic Voyage در سال ۱۹۹۶ ساخته شده است! یعنی شانزده سال پیش! اکنون، نسبت به شانزده سال پیش، ذرات زیراتمی بسیار بیشتری را می‌شناسیم. اگر فیلمی با رویکرد مشابه، ولی با دانش تازه‌تر سراغ دارید، لطفاً من را هم در جریان بگذارید.

منابع: + و + ، عکس‌ها از +‌، + و +

0 دیدگاه در “سفر فضایی، سریع‌تر از نور!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *