کیبورد استاندارد پارسی، حروف اصلی

کیبورد استاندارد پارسی و تفاوت‌هایی که باید به آن‌ها عادت کنید!

با آمدن ویندوز ۸ بالاخره کیبورد استاندارد پارسی به ویندوز هم راه‌یافت و دیگر نیازی نیست که از نرم‌افزارهای واسطه برای استانداردسازی کیبورد خود استفاده کنید. اما کیبورد استاندارد پارسی تفاوت‌های مهمی با نسخه‌ی غیراستاندارد ویندوزی خود دارد. قصد دارم در این نوشته این تفاوت‌ها را به شما نشان دهم!

در ابتدا دو تصویر را برای شما قرار می‌دهم که در اصل چینش جدید حروف و علامت‌های کیبورد پارسی است:

کیبورد استاندارد پارسی، حروف اصلی

کیبورد استاندارد پارسی، علامت‌های فرعی

اول تغییر مکان حرف پ

در نسخه‌های قبلی کیبورد پ در کنار عدد ۱ یا زیر دکمه‌ی Backspace قرار داشت. ولی اکنون این دکمه‌ به زنجیره‌ی حروف اصلی مرکزی نزدیک‌تر شده و در حرف M قرار دارد. اکنون علامت جایگزین حرف پ شده است و برای درج ئ باید از دکمه‌ی Shift+S (شیفت+س) استفاده کنید.

دوم اضافه شدن نیم‌فاصله

نیم‌فاصله یکی از بهترین کارکترهایی است که در کیبورد استاندارد وجود دارد و استفاده‌های آن بی‌شمار است (همان‌طور که در این نوشته و نوشته‌های دیگر مشاهده می‌کنید). برای استفاده از نیم‌فاصله می‌توانید از Shift+Space استفاده کنید. در این‌ نوشته به استفاده‌های نیم‌فاصله اشاره شده‌است. پس بیش‌تر به آن نمی‌پردازم.

سوم علامت‌های صدا دار (  َ ،  ِ ،  ُ )

این علامت‌ها که در کیبود غیراستاندارد در بخش میانی کیبورد قرار داشتند به بخش بالایی و کنار علامت‌های عربی منتقل شده‌اند و علائم آن بخش به بخش اعداد منتقل شده‌اند.

چهارم اعداد پارسی

اعداد انگلیسی در کیبورد غیراستاندارد به اعداد پارسی تبدیل شده‌اند که کارکترشان با اعداد انگلیسی متفاوت است یعنی ۲barnamenevis با 2barnamenevis متفاوت است و اگر اولی را وارد کنید در مرورگر به xn--barnamenevis-4rr تبدیل می‌شود!

پی‌نوشت برای استفاده از کیبورد استاندارد پارسی در ویندوز های قبل از ۸ می‌توانید این فایل را دانلود کنید و آن را Unzip کنید، روی Vista7 راست‌کلیک کنید و Run as administrator را بزنید. پس از آن کار تمام است! البته بهتر است قبل از این‌که شروع کنید به C:WindowsSystem32 بروید و یک کپی از فایل KBDFA.dll در یک مکان دیگر تهیه کنید که در صورتی که مشکلی پیش‌آمد ضرر نکنید.

پی‌نوشت دوم فایل Vista7 توسط شرکت فارسی‌پرداز ساخته‌شده (یا از منبعی برداشت شده) و من صرفا فایل dll کیبورد استاندارد پارسی را با dll ارائه‌شده توسط این شرکت جایگزین کردم.

35 دیدگاه در “کیبورد استاندارد پارسی و تفاوت‌هایی که باید به آن‌ها عادت کنید!

    1. نخست این که فکر نمی کنم ویندوز 8 سخت افزار چندان پیشرفته تری نسبت به ویندوز 7 بخواد. (اگه افکت های ویندوز آئرو روی ویندوز 7 لپ تاپ شما اجرا میشن، به نظرم مشکلی نباشه…)

      دوم، اگر هم به هر دلیلی از ویندوز 8 استفاده نمی کنید، خب احمدعلی لینک دانلود و نصب کیبورد استاندارد فارسی برای ویندوز 7 و پایین تر رو هم در پی نوشت قرار داده… (برای استفاده از کیبورد استاندارد پارسی در ویندوز های قبل از ۸ می‌توانید…)

      (F)

    1. بله!
      چون توی سیستم‌عامل لینوکس به استانداردسازی علاقه‌ی بیش‌تری نشون داده می‌شه کیبورد پارسی توی لینوکس از اول استاندارد بود!

  1. با تشکر خیلی جالب بود. ولی یه چیزی شما گفتید که نیم فاصله اضافه شده ولی نشده که! منظورم اینه که همون طور که خودتون گفتید برای نیم فاصله باید Shift + Space رو بگیریم این چیزیه که توی ویندوز های قبل از 8 هم کار میکنه پس چی به ویندوز 8 اضافه شده؟
    به هر حال یه چیزیش اصلا خوب نیست اینکه نباید کلید های کیبورد رو وقتی که Shift رو میگیریم تغییر میدادن مثلا الآن کامای فارسی کجاست؟
    به نظر من غیر از پ بقیه رو نباید تغییر میدادن

    1. کیبورد استاندارد پارسی توسط فرهنگستان پارسی استاندارد شده و علائم‌ش هم همین‌طور!
      نیم‌فاصله توی ویندوزهای قبلی نبوده و یک‌سری نرم‌افزار برای اضافه‌کردن نیم‌فاصله وجود داشته که حدس می‌زنم شما از اول از این نرم‌افزار ها استفاده می‌کردید!
      اما برای ویرگول هم می‌تونید از دکمه‌ی شیفت + ۷ استفاده کنید.
      توی عکس دوم همین نوشته تمام علائم توی کیبورد رو می‌تونید ببینید.
      موفق باشید

    2. نکته اینجاست که کیبورد استاندارد فارسی چیز تازه‌ای نیست. از مدتها پیش وجود داشته… مایکروسافت تا الان از یک کیبورد من در آوردی استفاده می‌کرد برای زبان فارسی،‌ ولی الان کیبورد استاندارد رو هم به ویندوز ۸ افزوده…

      در مورد نیم‌فاصله هم، در کیبورد پیش‌فرض ویندوز ۷ و پیش‌تر، نیم‌فاصله با Ctrl+Shift+2 تایپ میشه (اگر اشتباه نکنم)

      1. در ویندوزهای پیش از 8، نیم فاصله با CTRL + Shift + 4 نوشته می شود. البته در برخی برنامه ها مثل برنامه های آفیس، Shift + – (شیفت + منفی) هم جواب می دهد.

        1. سلام.
          نیم‌فاصله اصلاً با این دو ترکیبی که شما فرموده‌اید به دست نمی‌آید؛ یادتان باشد حتی ترکیب کنترل و منفی (-+Ctrl) در واقع «نیم‌فاصله» نیست، بلکه خط تیره‌ای است که اگر اجزای واژه‌ای مرکب در انتهای خط بیاید در انتهای خط ظاهر می‌شود، این یعنی اصلاً کارِ نیم‌فاصله را انجام نمی‌دهد.
          موفق باشید.

  2. من که از همین کیبرد غیر استاندارد بیشتر خوشم میاد
    هم راحت تره هم بهش عادت کردم.
    حالا چرا باید به کیبرد جدید عادت کنم؟؟

    1. مطمئن باشید که این چینش پس از بررسی تخصصی طراحی شده و ممکن است فوایدی داشته باشد که در نگاه اول قابل تشخیص نباشد (مثلاً کاهش مجموع زمان تایپ در متون طولانی)

    2. بزرگ‌ترین اشتباهات رو بزرگ‌ترین سازمان‌ها مرتکب می‌شوند. شرکت مایکروسافت که بخش عمده‌ای از کاربران خانگی را تحت پوشش داشت، اشتباه بزرگی مرتکب شد و آن نادیده گرفتن زبان فارسی در ویندوز 98 بود. زبان فارسی فقط متعلق به ایران نیست و چند کشور فارسی زبان دیگر هم وجود دارند. فارسی زبانان مجبور شدند ویندوز عربی را دست‌کاری کنند تا فارسی شود. به همین دلیل استاندارد تغییر کرد.
      موسسه استاندارد هم مرتکب اشتباه بزرگی شد و آن تعیین استاندارد بدون پژوهش میدانی کافی بود. این موسسه ابتدا صفحه کلید ماشین تحریر را بعنوان استاندارد کیبورد معرفی کرد و سپس با کمی تغییرات آن را برای کیبورد 101 کلیدی ارائه داد. اگر به افرادی که در جلسه تعیین استاندارد حضور داشتند توجه کنید، همه‌جور تخصصی به چشم می‌خورد غیر از صفحه‌آرایی و چاپ و نشر و … . لیسانس ریاضی و کشاورزی و امثالهم برای کیبرد فارسی تصمیم گرفتند. نتیجه این جلسات این شد که حرف ژ بعنوان شکل بزرگ حرف ز انتخاب شد. از قابلیت‌های کیبورد کامپیوتری محروم شدیم و این استاندارد جدید مایکروسافت هم نقایص زیادی داره.
      به نظر می‌رسه بازهم باید بصورت خودجوش، روی کیبورد خودمان کار کنیم و آن را کامل‌تر کنیم. ما درحال تکمیل ورژن بعدی این کیبرد هستم که کاراکترهای فارسی که سالهاست از قاموس حروف‌چینی فارسی کنار گذاشته شده بودند را زنده می‌کند و امیدوارم بتونم به‌زودی آن را برای استفاده عموم روی سایت قرار بدهیم. نظرات شما نیز کارگشا خواهد بود.

      1. اولین نکته این که چون نتونستم از شرکت‌تون اجازه بگیرم منبع فایل جایگرین‌کننده‌ی dll رو قرار دادم.
        نکته‌ی دوم این‌که می‌شه گفت چون تعداد حروف فارسی از تعداد کلیدهای قابل دسترسی برای تایپ سریع کیبورد بیش‌تره برای همین هم ژ به‌جای حرف یزرگ ز در نظر گرفته شده.
        و تا اون‌جایی که می‌دونم کیبورد استاندارد پارسی توسط فرهنگستان استاندارد شده و در این نسخه از ویندوز هم مایکروسافت به محلی‌سازی رو آورده و برای همین هم کیبورد استاندارد ما رو هم قرار داده. فکر کنم اگر بتونید کیبوردی که طراحی می‌کنید با کم‌ترین تغییر نسبت به کیبورد فعلی یا استاندارد باشه خیلی موفق‌تر خواهید بود و حتی شاید مایکروسافت هم راضی بشه که کیبورد شما رو توی سیستم‌عامل‌ش بگنجونه. یکی از ویژگی‌های کیبورد فعلی اینه که تقریبا پراستفاده‌ترین حروف در ردیف وسط قرار دارند که این خیلی مهمه.
        درکل موفق باشید.

  3. سلام.
    من رو کیبوردم اصلا علامت ویرگول انگلیسی رو نمیتونم با ترکیب دکمه ها پیداکنم میشه راهنماییم کنید لطفا!!!!!!!!!!

  4. سلام میشه لطفا یه برنامه معرفی کنید که خودمون بتونیم صفحه کلید طراحی کنیم؟ آخه یه دکمه لب تاب من خراب شده و همه برنامه ها هم فقط روی ویندوز 7 کار میکنن و هیچکدام برای ویندوز 8.1 آپدیت نشدن !
    خیلی گشتم . 1 روز تمام روش وقت گذاشتم لطفا کمکم کنین .

  5. سلام
    نظرات رو حوندم فهمیدم ویرگول کجاست
    توی ویندوز سون شیفت+ت رو میزدی حروف کشیده میشدن الان باید چیکار کرد؟

      1. سلام گفتم که فهمیدم ویرگول کجاست

        بی زحمت بگو کشیدن حروف چطوریه
        مثال
        کمیــــــــــل
        ی کشیده شده

  6. به نام خداوند بخشنده و مهربان
    سلام ، من خودم اول از فارسی استاندارد خوشم نمی آمد ولی کم‌کم که در مورد آن بررسی کردم فهمیدم که عالی اســـــــــــــــــــــــــــــت .
    قرار گرفتن حرف ( پ ) در پایین صفحه که دم دست است . بهتره .
    و کسانی که گفته اند که علائم @ و # و $ و & را برداشته اند بهتره بگویم که این ها در فارسی کاربردی ندارد یا اَگه داشته باشه کمه .
    و دلیل بعدی که است قرار داشتن اعداد (…۱۲۳) به صورت فارسی که هم اکنون (۱۴۰۰/۵/۲۷) در فارسی ماکروسافت به صورت انگلیسی نوشته می شود و هنوز اصلاح نکرده اند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *