توصیه‌هایی برای افزایش بهره‌وری و زیبایی وبگاه‌تان

یکی‌ از مهم‌ترین جنبه‌های هر وبگاه رابط کاربری سایت است که تاثیر زیادی بر جذب و نگه‌داشتن کاربران در سایت شما دارد. در این مدتی که من از وبگاه‌ها و وب‌نوشت‌های مختلفی بازدید کرده‌ام نکاتی برای بهبود رابط کاربری سایت به ذهنم رسید که بد ندیدم آن‌ها را برای شما بازگو کنم:

اول تغییرات کوچکی در قالب وبگاه‌تان ایجاد کنید:

 

در طراحی قالب نکات ریزی وجود دارد که بعضی وقت‌ها طراحان قالب به آن‌ها توجه نمی‌کنند ولی ممکن است در کیفیت رابط کاربری سایت‌تان تاثیر منفی بگزارد مثلا این‌که طول تمام خطوط نوشته‌های شما برابر باشد. برای این کار تنها لازم است کد زیر را به style قالب خود اضافه کنید:

p, pre, dl, dd, blockquote, table, form {

text-align: justify;

}

این کد کوچک باعث زیبا‌تر شدن وبگاه شما می‌شود و حتی گاهی اوقات باعث می‌شود نوشته‌ی شما خوانا‌تر شود.

یا مثلا نکته‌ی دیگری که در چند وبگاه شاهد آن بودم: فونت مکان وارد کردن متن را تغییر دهید: فونت پیش‌فرض مکان وارد کردن متن(Textarea) فونت Courier New است که نوشته‌های فارسی را به ‌خوبی نمایش نمی‌دهد. با قرار دادن تکه کد زیر در style قالب خود می‌توانید فونت پیش‌فرض را به Tahoma تغییر دهید:

textarea {

font-family: Georgia,”Tahoma”,Times,serif;

}

دوم به کاربران‌تان امکان اشتراک ایمیلی برای دیدگاه‌های نوشته‌تان را بدهید:

 

یکی از بهترین خوبی‌هایی که می‌توانید در حق کاربران‌ سایت‌تان بکنید، این است که امکان اشتراک ایمیلی برای دیدگاه‌های هر مطلب را به کاربران‌تان بدهید. در این‌صورت به بازدید وبگاه خودتان نیز کمک کرده‌اید زیرا اکثر کاربران پس از یک‌بار بازدید و حتی دیدگاه‌ گذاشتن دوباره به وبگاه شما باز نمی‌گردند ولی زمانی که متوجه شوند که دیدگاه‌شان پاسخی داشته‌ است، به احتمال زیاد به وبگاه شما باز می‌گردند.

برای این‌کار هم می‌توانید از افزونه‌ی Gurken Subscribe to Comments یا افزونه‌ی Subscribe to Comments Reloaded استفاده کنید.

سوم سادگی قالب وبگاه خود را حفظ کنید:

 

قالب وبگاه شما رابط کاربری آن است. اجازه ندهید قالب‌تان بیش‌از حد شلوغ شود. شلوغ شدن بیش‌از حد صفحه‌ی وبگاه شما باعث می‌شود کاربر شما نتواند مطلب مورد نظر خود را پیدا کند(مخصوصا اگر نکته‌ی بعد را رعایت نکنید). فکر می‌کنم بهترین مثال در این زمینه وب‌نوشت یک‌ پزشک باشد.

چهارم بخش موبایل برای وبگاه خود بسازید:

 

می‌توان گفت در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین استفاده‌هایی که از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها می‌شود وب‌گردی است و همان‌طور که می‌دانید اندازه‌ی صفحه‌ی نمایش گوشی‌ها هم کوچک است. اگر بخواهید وبگاه‌تان رابط کاربری بهتری داشته باشد، بد نیست بخش موبایل هم به وبگاه خود اضافه کنید. به زودی مهدی غیاثی در این مورد مطلبی خواهد نوشت اما برای شروع می‌توانید از افزونه‌ی MobilePress استفاده کنید.

پنجم به کاربران خود اهمیت دهید:

 

سعی کنید همیشه به دیدگاه‌های کاربرانتان پاسخ دهید. این باعث می‌شود کاربران‌تان دوباره به وبگاه شما باز گردند و وبگاه پررونقی داشته باشید.

آیا شما پیشنهاد های بهتری برای بهبود وبگاه‌ دارید؟ دیدگاهتان را بیان کنید.

0 دیدگاه در “توصیه‌هایی برای افزایش بهره‌وری و زیبایی وبگاه‌تان

  1. ممنون، مطلب جالب و مفیدی بود. به نظرم در حال حاضر، حضور موثر و قدرتمند تو دنیای اینترنت بیشتر از طریق احترام به مخاطبان با ارائه مطالب مفید و مخاطب پسند و بروز رسانی مداوم مطالب صورت میگیره.

  2. احمدعلی یه دور متن رو بخون و غلط های املایی رو درست کن.
    همچنین وبگاه سرهم نوشته میشه. اون اول های نوشته هم به جای وب نوشت نوشتی وب نوشته.

    1. مبارکه آقا مهدی :-P

      نوشته‏ای که احمدعلی گفته هم من بعد از امتحانا (یکی دو هفته‏ی دیگه) منتشر می‏کنم. نوشته شامل مقایسه‏ی افزونه‏های مختلف و چند تا چیز دیگه است.

      ;-)

  3. راستی اینجا نوشته که
    Gurken Subscribe to Comments is dead!
    افزونه ای هست که بدون درخواست نویسنده وقتی جواب داده شد به نظرش اطلاع رسانی بشه؟ اگه بشه استایل هم داد که خیلی بهتر می شه.

  4. سلام. ممنون. می خواستم بپرسم این کدها برای بلاگ اسپات هم عمل می کنند یا نه. چون من که گداشتم یه پیغام عجیب غریب داد تقریباً تو این مایه ها که کد شما غلطه و کد ما هست. یا یه چیزی مثل این.
    و مورد دوم هم این که بلاگ اسپات اصلاً فونت تاهوما نداره!!!

    1. این مقادیری که ما توی فایل‌های Css، HTML یا جاوااسکریپت قرار می‌دیم توی کامپیوتر بازدید کننده پردازش می‌شن و نه توی سرور. و همه‌ی ویندوز ها هم فونت Tahoma دارن. به بلاگ‌اسپات ربطی نداره این. دوم اینکه منظور‌تون کدوم کد هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *