اطلاع‌رسانی مشکل در سرور یک وبگاه توسط مرورگر کروم!

مرورگر گوگل کروم می‌تواند در صورتی که تعداد زیادی از کاربران در لحظه‌ای نتوانند به وب‌سایت وارد شوند، به کاربران اطلاع دهد!

داشتم تلاش می‌کردم که وبگاه The next galaxy را باز کنم که دیدم گوگل کروم می‌گوید وبگاه از کار افتاده یا به اصطلاح Down شده است!

همانطور که در تصویر بالا مشخص است، گوگل کروم می‌گوید که «سایر کاربران هم در مشاهده‌ی این وبگاه با مشکل مواجه هستند، بنابراین بهتر است شما چند دقیقه‌ی دیگر دوباره تلاش کنید.»

این قابلیت تنها برای وبگاه‌های پربازدید عمل می‌کند، چرا که گوگل باید حداقل چند نفر از کاربران را رصد کند تا بتواند چنین حرفی بزند! (احتمالاً نیاز است که آن بازدیدکنندگان از کروم استفاده کنند)

برای استفاده از این ویژگی نیازی به استفاده از افزونه‌ای نیست. خود گوگل کروم این ویژگی را به صورت توکار دارد. به هر حال، می‌توان گفت که این ویژگی، ویژگی مفیدی است.

اما می‌توان به این قضیه از زاویه‌ی دیگری نگاه کرد…

این سندی است برای این‌که کروم تمامی وبگاه‌هایی که سر می‌زنید را زیر نظر دارد و آن را برای گوگل می‌فرستد. این نه تنها می‌تواند حریم خصوصی کاربران را نقض کند، بلکه تضمینی هم وجود ندارد که اطلاعات شخصی شما با این اطلاعات ارسال نشوند! نظر شما چیست؟!

6 دیدگاه در “اطلاع‌رسانی مشکل در سرور یک وبگاه توسط مرورگر کروم!

  1. فکر می‌کنم که اگر از کروم استفاده میکنید دیدید که بعضی وقتا کروم توی استاتوس بار می‌نویسه:
    waiting for ssl.privacysafegaurd.com و خوب نمیشه که همه‌ی سایت‌ها از این سیستم استفاده کنن!

    1. آره! البته با توجه به این‌که ssl در ایران کنده و گوگل هم کلاً سرویس‌هاش رو برای ایران کند کرده (مثل waiting for google-analytics.com که خیلی جاها دیده میشه)، این پیام هم گاهی دیده میشه!

      به نظرم با توجه به متن‌باز بودن گوگل کروم، باید یه مرورگری ساخته بشه که همانند کروم قوی باشه ولی اطلاعات من رو به گوگل نفرسته! شاید هم ساخته شده باشه… ;-)

  2. البته همه ی سایت ها به شکل پیش فرض می توانند بیشتر ترافیک شما رو در نظر بگیرند! البته برای جلوگیری از بیشتر این مسائل راه هایی هست. برای مثال، می تونید در مورد سایت referrer به سایتی که ازش بازدید می کنید، دروغ بگید!

  3. براى كارهايى مثل بررسى آمار بازديد از صفحات، سرور مى تواند بفهمد كه از چه صفحه اى به صفحه ى كنونى منتقل شده ايد. البته اين قابل جعل نيز هست؛ يعنى مى توان به دروغ گفت كه من از peyvandha.ir به اينجا منتقل شده ام، درحالى كه از faceboogh.com منتقل شده ايد.

  4. عجب!
    عزیز اینطور نیس که
    گوگل اطلاعات رو از سرور دریافت و این پیغام رو به کاربر نشون میده نه اینکه اطلاعات دیگر بازدیدکننده ها رو رصد کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *