وقتی یک مانیتور High-Density است و دیگری نیست!

وقتی یه لپ‌تاپ ویندوزی (مثل سرفیس) که رزولوشن خیلی بالایی داشته باشه (مثل چیزی که اپل بهش میگه رتینا) رو به یه مانیتور اکسترنال وصل کنید که رزولوشن معمولی داره (مثلن Full HD)، حالا اگر بخواید هر دو مانیتور رو همزمان روشن کنید و در حالت Extend از هر دو تا استفاده کنید، اتفاق‌های کمی ناخوشایند رو مشاهده خواهید کرد.

تا ویندوز از مدتی قبل (ویستا؟) امکان Scale اپلیکیشن‌ها برای مانیتورهای High Resolution رو فراهم کرده بود. ولی تا قبل از ۸.۱، تنها یه تنظیم برای این کار وجود داشت. و در صورتی که همزمان دو مونیتور، یکی High Resolution و یکی معمولی به کامپیوتری متصل بود، یا تصویر در مانیتور High Res خیلی ریز میشد، یا در مانیتور معمولی خیلی درشت.

توی ویندوز ۸.۱ امکانی اضافه شد که این مشکل رو حل کنه. در تنظیمات Display یک اسکرول‌بار هست که اندازه‌ی مورد علاقه‌تون رو به اون اسکرول‌بار می‌دین، و ویندوز بر اساس اندازه و رزولوشن هر صفحه، به مقدار مورد نیاز اپلیکیشن‌ها رو بزرگ می‌کنه.

اما متأسفانه این امکان هنوز باگ داره، و کامل نیست.

برای مثال، یکی از مانیتورها مقداری شفافیت خود را از دست خواهد داد. ظاهراً مانیتوری که در تنظیمات Resolution به عنوان Primary Monitor تنظیم شده باشد بدون اشکال است، ولی مانیتور دیگر کمی از وضوحش کم می‌شود.

من مانیتور اکسترنالم را به عنوان Primary Monitor و مانیتور خود سرفیس را به عنوان مانیتور دوم تنظیم کرده‌ام، و در حال حاضر وضوح تصویر روی مانیتور اکسترنال بی‌نقص و وضوح تصویر روی مانیتور سرفیس هم قابل قبول است.

اما به دلیل باگ‌های موجود در این سیستم، برای جلوگیری از وقوع باگ‌های عجیب و غریب، بهتر است هنگامی که مانیتور را وصل یا قطع می‌کنید، یک بار از اکانت خود Sign Out کرده و دوباره Sign In کنید.

(یکی از بامزه ترین باگ‌ها که تا کنون چند باری برایم رخ داده است، این است که سرفیس فکر می‌کند چهار برابر بزرگتر است، و در نتیجه من فقط یک چهارم صفحه را از مانیتور سرفیس می‌توانم ببینم!)

***

اما برخی اپلیکیشن‌ها هستند که از APIهای قدیمی مربوط به زمان ویندوز XP برای رسم خود استفاده می‌کنند. زمان ویندوز XP و قبل از آن، مایکروسافت فکر نمی‌کرده روزی اینقدر تراکم پیکسل‌ها زیاد شود، و چنین پیش‌بینی‌ای نکرده بوده است.

این دسته از اپلیکیشن‌ها، که تعدادشان زیاد نیست ولی کم هم نیست، به طور کلی روی صفحه‌های High Resolution با وضوح خوبی دیده نمی‌شوند.

***

توجه کنید که تمامی چیزهای گفته شده مربوط به اپلیکیشن‌های دسکتاپ است. اپلیکیشن‌های مدرن ویندوز ۸ از ابتدا با توجه به امکان High Res بودن مانیتورها ساخته شده‌اند، و هیچ مشکلی ندارند.

در واقع، من وقتی از حالت Extend استفاده می‌کنم، سعی می‌کنم اپلیکیشن‌های مدرن مورد نیازم را روی صفحه‌ی سرفیس باز کنم که همه چیز بی‌نقص باشد، و بعد اپلیکیشن‌های دسکتاپ مورد نظرم را در مانیتور دوم (که Primary شده است) باز می‌کنم.

 

به هر حال امیدوارم در ویندوز ۱۰ این رفتار ویندوز بهبود پیدا کند، و باگ‌هایش هم برطرف شود :)

4 دیدگاه در “وقتی یک مانیتور High-Density است و دیگری نیست!

  1. سلام
    با تشکر از مطالب خوبتان
    خیلی وقت پیش مطلبی نوشتید در مورد ان باکس کردن سرفیس و…
    مرور و بررسی اختصاصی و جامع سرفیس پروی ۳
    (در یک پزشک)
    ببخشید که در پست های مربوطه نشد سوالم را بپرسم و …
    می خواستم با توجه به تجربه و اطلاع خوبتان از راهنماییتان استفاده کنم
    برای خرید یک تبلت
    مبلغ نا چیزی دارم در حدود 1،300،000تومان
    (نا چیز در مقابل 5 میلیون)
    و هدف از خرید کاربری های رایج یک دانشجو است
    1- آفیس
    2- pdf
    3- وب گردی
    4- دانلود های متنوع (استفاده های زیاد از هارد و فلش)
    5- انجام پشتیبانی یک سایت (در سطح پایین جواب دادن کامنت ها و تغییر برخی کد ها)
    6- وجود یک کوچلو برای بازی های ساده

    می خواستم ببینم با این موارد مذکور ، اندوریدی بهتر است یا ویندوزی ؟
    و اینکه شما مورد خاصی را مد نظر دارید برای معرفی ؟
    با تشکر

    1. سلام.

      اول برای اینکه دیر پاسخ دادم عذرخواهی می‌کنم :)

      به نظر من سه آپشن هست که هر کدوم مزایا و معایبی دارن:
      ۱. لپ‌تاپ ویندوزی
      ۲. تبلت ویندوزی
      ۳. تبلت اندرویدی

      خب لپ‌تاپ از اونجایی که کیبرد داره برای آفیس و پشتیبانی سایت مناسب‌تره؛ اما از طرف دیگه وبگردی و pdf توی تبلت شاید ساده‌تر باشه.

      بین تبلت اندرویدی و ویندوزی هم، برای بازی‌های تبلتی توی اندروید دست شما خیلی بازتره. اما در مورد آفیس، خب آفیس ویندوز که همونیه که روی کامپیوترها هست، و مشکلی نداره. اما روی اندروید شک دارم. یکی از دوستان می‌گه آفیس گوگل با فارسی مشکل داره. اما اخیراً مایکروسافت هم نسخه‌ی بتای آفیس برای تبلت‌های اندرویدی داده، و من نمی‌دونم اون چطوره. اگر در این مورد چیزی متوجه شدم باز کامنت میذارم همینجا.

      پی‌نوشت: البته یه آپشن دیگه هم هیبریدی‌های ویندوزیه. (الان توی دیجی‌کالا چک کردم یه مدل ایسوس داشت که به نظر بد نبود، با قیمت ۱۴۳۵۰۰۰). این‌ها چون کیبرد قابل جدا شدن دارن می‌تونن انتخاب مناسبی باشن، هر چند از نظر بازی‌های تبلتی توی اندروید دستتون خیلی بازتره.

      پی‌نوشت ۲: تبلت ویندوزی با ویندوز RT نخرید! نمیشه روی اون‌ها اپ های دسکتاپ (جز آفیس) اجرا کرد، و در کل چندان به درد بخور نیستن. اما اون‌هایی که پردازنده Intel دارن ویندوز ۸ کامل دارن و مناسبن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *