زلزله زلزله زلزله

حدود یک‌ساعت پیش،1فرانک مجیدی تویت کرد که توی تبریز زلزله اومده که طی همین یک ساعت معلوم شد که زلزله ۴.۸ ریشتری نزدیکی مرند بوده. چند روز پیش که زلزله ۷ ریشتری توی مرز ایران و پاکستان اومد و اوایل فروردین هم که توی بوشهر زلزله اومد (ببخشید که تسلیت نگفتیم!) که این می‌شه سه تا توی کم‌تر از یک ماه و با زلزله‌ی آذربایجان هم می‌شه ۴تا توی کم‌تر از شیش ماه!

تحقیق شده که هر ۱۵۰سال یک بار تهران زلزله میاد و الان از اون زمانی که قرار بوده تهران زلزله بیاد حدود ۲۰ سال گذشته…

ما هم که آمادگی‌مون در برابر زلزله ۱۰۰درصده…

از مراسم آمادگی در برابر زلزله‌ای که هرسال توی مدارس برگزار می‌شه و با خنده و شوخی میریم زیر میز بگیرید تا این‌که شیش ماه نشده بود که آذربایجان زلزله اومده بود ولی ما هیچی یادنگرفتیم که هیچ بوشهر که زلزله اومد بدتر هم شد!

ما که بلد نیستم محله‌مون رو برا زلزله آماده کنیم ولی حداقل وقت بزارید برای خودتون هم که شده این نوشته رو که قبلا نوشته‌بودم بخونید شاید چندنفر از آمار کشته‌ها کم بشه.

توی یک‌ساعت گذشته من و مهدی داشتیم بحث می‌کردیم که اگر تهران زلزله بیاد چی می‌شه و چجوری باید جون سالم ازش به در ببریم. و دوست داریم نظر شما رو هم بدونیم.

سایت امدادنا هم برای مسائل زلزله پیشنهاد شده. و خوب بحث هم توی شبکه‌های اجتماعی داره داغ می‌شه.

0 دیدگاه در “زلزله زلزله زلزله

  1. تحقیق شده که هر ۱۵۰سال یک بار تهران زلزله میاد و الان از اون زمانی که قرار بوده تهران زلزله بیاد حدود ۲۰ سال گذشته…

    این از اون حرف های بی اعتباره. هیچ راه پیش بینی وجود نداره و همینطور هیچ راه تجربی. چون همون 150 سال پیش رو هم هیچ کس نه یادش میاد و نه راهی برای ثبتش وجود داشته توی اون اوضاع مملکت.

    در ضمن 7-8 سال پیش تهران زلزله ی نه چندان ضعیفی آمد.

    1. در مورد این تحقیق و اعتبارش و اینا، چیزی نمی‌دونم. احمدعلی خودش بیاد جواب بده :)
      زلزله‌ی ۷-۸ سال پیش رو هم یادمه، چقدر ترسیدم اون روز‍!

    2. خوب این قضیه رو معلم جغرافی‌مون گفته بود. دنبال منبع‌ش می‌گردم بهتون خبر می‌دم.
      چرا راه برای ثبت این قضیه‌ی زلزله وجود نداره؟!؟

      1. خوب اگر بخواییم به صورت استنتاجی نتیجه بگیریم که چرخه‌ی زلزله 150 ساله است، باید حداقل 3-4 بار این اتفاق بیوفته بعد بگیم آره ظاهرا 150 سال یک بار میاد.

        بار اول میشه 150 سال پیش، بار دوم 300 سال پیش… اون زمان نه تهرانی به این وسعت وجود داشت و نه سطح علم در حد قابل قبولی بود که این رو ثبت کنه.

        به هر حال این نظر منه. از این دست شایعات فراوان داریم که تبدیل به یک اصل علمی شده است و مردم دوست دارند مدام ازش استفاده کنند. حتی با اینکه یک زلزله هم آمد در تهران، اما هنوز این نظریه باطل نشده.

      2. این موضوع دوره 150 ساله زلزله تهران رو بهرام عکاشه (پدر علم زلزله شناسی ایران که سالها رئیس دانشکده ژئوفیزیک دانشگاه تهران بوده) مطرح کرده (شاید افراد دیگری هم مطرح کرده باشن). می تونین با یه جست و جوی ساده متن مصاحبه شون رو پیدا کنید. همچنین زلزله ویرانگر چیزی نیست که تو تاریخ ثبت نشه به گفته ایشون حتی زلزله های قبل از میلاد مسیح اطراف ری (که اون موقع شهر مهمی بوده) ثبت شده و تو یکی از همین زلزله های قدیمی ری با خاک یکسان شده! البته هیچ روشی برای پیش بینی زلزله وجود نداره اما ایشون تایید کردن که روزانه تا 5 زلزله نامحسوس تو تهران ثبت میشه که طبق گفته ایشون می تونه مثل کوهی باشه که ریزش سنگ های کوچک از اون نشونه یک ریزش بزرگتره گرچه اینها همه در حد حدس و گمان هستند.

  2. با سلام و خسته نباشید بابت وب سایت بی نظیر شما
    این وب سایت تازه شروع به کار کرده و کاربران زیادی داخل سایتشون ثبت نام کردن
    یک جشنواره کاملا شفافه
    واقعا وب سایتت زیباست ثبت نام کن ما هم رای میدیم
    جوایز رو هم یه نگاه بندازید قبلش
    http://www.iranifestival.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *