آری، ویندوز RT ناموفق است؛ ولی کروم‌بوک که اصلن هیچی!

چندی پیش، مایکروسافت هسته‌ی ویندوز را برای پردازنده‌های ARM پورت کرد، تا بتواند یک اکوسیستم بزرگ ایجاد کند. (که البته هنوز هم جای کار دارد)

حاصل این کار، سه محصول بود: Windows 8، Windows RT و Windows Phone 8.

ویندوز ۸، نسل بعدی ویندوز ۷ است؛ هر چند حرف و حدیث‌ها پشت سرش زیاد است…

ویندوز فون ۸ هم، یک سیستم‌عامل عالی و سبک، ولی کمی ناقص، برای گوشی‌هاست. من یک گوشی ویندوز فونی خریدم و به شدت دوستش دارم، و از این‌که یک گوشی آندرویدی نخریدم، ناراحت نیستم!

اما ویندوز RT، ظاهری شبیه به ویندوز ۸ دارد، اما یک تفاوت اساسی هم با آن دارد: بنا به دلایل فنی، تنها نرم‌افزار‌های محیط مدرن روی این ویندوز کار می‌کنند، نه نرم‌افزارهای سنتی ویندوز!

مشکل بزرگ، نبود اپلیکیشن‌های کافی برای این سیستم‌عامل است. حتا ویندوز فون چندین برابر آن اپلیکیشن دارد!

اقبال عمومی به ویندوز RT خوب نبود. انویدیا ناامید شد. سامسونگ برنامه‌های تبلت ویندوز RT خود را لغو کرد، و همه چیز عدم موفقیت آن را نشان می‌دهد. (هر چند موج بعدی مایکروسافت، که احتمالاً Windows Blue نام دارد در راه است، و شاید بازی دست‌کم کمی به نفع مایکروسافت تغییر جهت دهد)

ChromeBookPixel

اما، انگار در این میان کسی به کروم‌بوک‌ها حتا فکر هم نمی‌کند!

Chrome OS و Windows RT، هر دو سیستم‌عامل‌های بسیار جوانی هستند که برای صفحه‌های نمایش با اندازه‌ی متوسط (۱۰-۱۵ اینچ) طراحی شده‌اند.

دیجی‌تایمز گزارش می‌دهد که شمار فروش کروم‌بوک‌ها در دو سال اخیر حدود ۵۰۰.۰۰۰ بوده است. در حالی که تبلت Surface RT مایکروسافت، در چندماهی که از عرضه‌اش گذشته است، به تنهایی ۱.۱ میلیون فروش داشته است. چیزی نزدیک به دو برابر! هر چند، ایسر معتقد است که کروم‌بوک‌ها چندان هم بد عمل نمی‌کنند.

به نظر می‌رسد که هر دو سیستم‌عامل یاد شده، برای کاربران کاربرد چندانی ندارند. به خصوص وقتی تبلت-اولترابوک قدرتمندی مانند Surface Pro در میان باشد!

البته، دست‌کم RT، برنامه‌هایی که اجرا می‌کند در ویندوز ۸ هم اجرا می‌شوند، ولی Chrome OS …

شما در این مورد چه فکر می‌کنید؟ کدام‌یک از این دو سیستم‌عامل شانس بیشتری برای موفقیت دارند؟ Windows RT یا Chrome OS؟ اصلاً به نظر شما، این دو سیستم‌عامل شانسی برای موفقیت دارند؟!

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *