Ubuntu for Phone بر روی Galaxy Nexus

محصول جدید کانونیکال: Ubuntu for Phones

دیشب (13 دی، ساعت 21:30 به وقت ایران) شرکت کنونیکال رسماً از Ubuntu for Phones پرده برداری کرد. این نسخه از سیستم عامل اوبونتو برای اسمارت‏ فون‏ ها بهینه سازی شده است. البته هیچ گوشی مجهز به این سیستم عامل تا کنون تولید نشده و در مراسم معرفی نیز از Galaxy Nexus استفاده شد.

Ubuntu for Phone
Ubuntu for Phone

این سیستم عامل در اصل همان نسخه ARM اوبونتو است که رابط کاربری آن برای صفحه کوچک اسمارت فون ها بهینه سازی شده. در صورتی که با نسخه های جدید اوبونتو و رابط کاربری Unity کار کرده باشید، این رابط کاربری برایتان بدون شک آشناست. ابتکار جالبی که در این رابط کاربری به کار رفته، استفاده از حرکات لمسی (Swipe) برای کارهای گوناگون است که نیاز به دکمه های فیزیکی یا لمسی را از بین می برد. مثلاً برای مشاهده فهرست برنامه های مرد علاقه کافی است از سمت چپ صفحه یک سوایپ کوتاه کنید. علاوه بر این، میان سوایپ کردن لبه تا لبه و سوایپ های کوتاه تر نیز تفاوت وجود دارد.

قابلیت جالب و کاربردی دیگر این سیستم عامل این است که هنگامی که به آن نمایشگر، موس و کیبرد وصل کنید، مانند یک PC اوبونتویی کامل کار می کند؛ یعنی می توانید از رابط کاربری و برنامه های دسکتاپ استفاده کنید. این قابلیت مشابه Ubuntu for Android است که پیشتر معرفی شده بود.

بدیهی است که مهم ترین عامل موفقیت یا شکست یک سیستم عامل گوشی هوشمند، اکوسیستم آن و اپ های موجود برای آن است. در این زمینه، امکان تبدیل برنامه های وب به برنامه های دسکتاپ (با امکان دسترسی به منابع سیستمی، مانند فایل ها و غیره) فراهم شده است. علاوه بر آن، امکان Port کردن آسان برنامه های اوبونتو برای اسمارت فون نیز فراهم شده است. با در نظر گرفتن برنامه های موجود در Software Center و پشتیبانی Valve  (یکی از بزرگترین ناشران بازی) که در حال افزوده شدن به اوبونتو است، می توان امیدوار بود که در این زمینه نیز کمبودی نباشد. با این وجود، باید منتظر ماند و دید که آیا این اکوسیستم به اندازه کافی رشد می کند یا خیر.

کمینه سخت افزار مورد نیاز برای اجرای اوبونتوی اسمارت فون شامل پردازنده یک گیگاهرتز، 512 مگابایت رم و 4 گیگابایت حافظه داخلی است. البته با این امکانات، قابلیت استفاده به عنوان PC وجود ندارد. سخت افزار پیشنهادی برای “سوپرفون” نیز شامل پردازنده 4 هسته ای ARM یا پردازنده اتم اینتل، 1 گیگابایت رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی است. با توجه به امکانات سخت افزاری پیشنهادی، احتمالاً قیمت گوشی های اوبونتویی از 200$ یا 250$ دلار به بالا خواهد بود.

همان طور که گفته شد، در حال حاضر هیچ اسمارت فونی با این سیستم عامل عرضه نشده، ولی کنونیکال وعده داده که اسمارت فون های اوبونتویی تا سال 2014 در بازار خواهند بود.

Ubuntu for Phone بر روی Galaxy Nexus
Ubuntu for Phone بر روی Galaxy Nexus

یک مسئله مهم این است که با وجود iOS و اندروید چه نیازی به یک سیستم عامل تازه است؟ پاسخی که به نظر من می رسد، این است که ارزش این سیستم عامل به این است که اولویت کنونیکال تصرف بازار نباشد. البته بدیهی است که یک شرکت تجاری تمایل به فروش و سود بیشتر دارد، ولی چیزی که اوبونتو را متمایز می کند، این است که تا حدّ امکان باز و آزاد است. البته از طرف برخی از بنیان گذاران و سردمداران Open Source و نرم افزار آزاد، مانند GNU، در این زمینه به اوبونتو انتقاد جدّی وارد است، به حدّی که GNU اوبونتو را به عنوان سیستم عامل باز به رسمیت نمی شناسد. نمونه ای از این انتقادها، گزینه نصب کدک MP3 است که در هنگام نصب اوبونتو دیده می شود. همان گونه که احتمالاً می دانید، MP3 کد بسته است و به همین دلیل، بسیاری از نرم افزارهای آزاد به شکل پیشفرض از آن پشتیبانی نمی کنند.

البته از آنجا که هدف اوبونتو بیشتر “سیستم عاملی برای انسان ها” است، این انتقاد بر آن وارد نیست؛ چرا که یک سیستم عامل برای انسان ها، باید بازی ها و نرم افزارهای پرطرفداری که به شکل بسته منتشر می شوند، را نیز داشته باشد. با این وجود، اوبونتو (دستکم تا کنون) تا حدّ امکان به آرمان هایش وفادار مانده و هنوز تا جایی که امکانش باشد، از نرم افزار Open Source استفاده می کند. به همین دلیل، با ورود این سیستم عامل به دنیای موبایل، عنوان “آزادترین سیستم عامل موبایل” بدون شک به آن تعلّق می گیرد.

علاوه بر آن، این سیستم عامل پس از ویندوز 8 و RT مایکروسافت، نخستین سیستم عاملی است که از Desktop به موبایل می رود و به همین دلیل، بیشتر قابلیت ها و کاربردهای PC را دارد.

مسئله دیگری که هست، این است که کنونیکال میان تمام شرکت های توسعه دهنده لینوکس، تنها شرکتی است که یک دید واقعاً تجاری به این مسئله دارد. به همین دلیل است که اوبونتو تنها توریع لینوکس است که نسخه های اختصاصی برای همه ی پلتفرم های PC، تبلت، تلویزیون و اسمارت فون آن عرضه شده یا در حال توسعه اند. همین مسئله نیز از دلایلی است که می تواند به رشد اکوسیستم آن کمک کند.

اطلاعات بیشتر درباره ی Ubuntu for Phone را می توانید در سایت آن به نشانی ubuntu.com/devices/phone بیابید.

نظر شما درباره عضو جدید خانواده اوبونتو چیست؟ آیا می تواند موفق شود؟

 

0 دیدگاه در “محصول جدید کانونیکال: Ubuntu for Phones

    1. به نظر مى رسه كه پشتيبانى كنند:

      ubuntuforums.org/showthread.php?t=2035337
      packages.ubuntu.com/search?keywords=g%2B%2B-arm-linux-gnueabi

      البته مسلمه كه كنونيكال به خاطر خودش هم كه شده، ابزارهايى كه موجود نيستند رو فراهم مى كنه. همان طور كه براى لنزهاى يونيتى اين كار رو كرد.

      1. خب اگر متن بازه، پس چرا مثلا همین شرکت‌هایی که سیستم عامل موبایل تولید می‌کنن قابلیت اجرا کردن اپلیکیشن‌های اندروید رو روی سیستم عامل‌هاشون قرار نمی‌دن؟
        مثلا اگر اپل قابلیت اجرا اپ‌های اندروید رو روی iOS قرار بده، صدها هزار اپ جدید به مجموعهٔ اپ‌هاش اضافه می‌شه.
        همین کار رو فایرفاکس با Firefox OS می‌تونه بکنه یا کنونیکال با اوبونتوی موبایل یا سامسونگ با تایزن.
        پس چرا این کار رو نمی‌کنن؟

      2. 1) اگه درست یادم باشه، برخی سیستم عامل ها این قابلیت رو دارند. مثلاً تبلت های بلک بری، که شکست تجاری سختی خوردند، این قابلیت رو دارند. البته قبل از استفاده فایل APK باید به فرمت مناسب تبدیل بشه. در مورد بادا هم شایعاتی شنیده بودم که البته فکر کنم غلط بودند.

        2) شرکت های بزرگ احتمالاً این کار رو نمی کنند؛ چون سبب وابستگی بیش از حدّ آن ها به رقیبانشون میشه. مثلاً برای اپل خیلی بده که اکوسیستمش تا این اندازه به گوگل وابسته باشه. به علاوه، این کار باعث کاهش انگیزه توسعه‌دهنده‌ها برای توسعه اپ اختصاصی میشه. اگه رابط کاربری مترو رو با iOS و MacOS مقایسه کنید، متوجه می‎‌شوید که با هم تفاوت اساسی دارند و اپی که رابط کاربری‌اش برای یک پلتفرم بهینه شده، در پلتفرم دیگه می‌تونه خیلی زشت و دست و پا گیر باشه.

        3) در مورد اوبونتو، کنونیکال اگه بتونه برنامه‌های پرطرف‌دار Ubuntu Software Center رو با موبایل سازگار کنه، عملاً نیازی به این کارها نداره؛ چون یک ابزار مناسب برای فروش و عرضه رایگان نرم‌افزار، چه بسته و چه آزاد، داره که پر از برنامه‌های بهینه‌شده و اختصاصی هم هست. علاوه بر آن، بخش زیادی از تمرکز اوبونتوی موبایل بر روی برنامه‌های وب هست که بازنویسی Client آن‌ها برای یک سیستم‌عامل جدید خیلی ساده‌تر و (از نظر سرعت و رابط کاربری) بهینه‌تر از تبدیل اپ‌های موجوده.

        4) Firefox OS کلاً تمرکزش بر برنامه‌های وب هستش که دلیل بالا برای آن‌ها کاملاً صدق می‌‌کنه.

        5) تجربه نشان داده که شرکت‌هایی که چنین کارهایی رو انجام می‌دهند، معمولاً موفق نمی‌شوند. مثل مرورگر Netscape که به عنوان آخرین تلاش برای نجات، مرورگرش رو به شترمرغی از جنس Firefox و IE تبدیل کرد. تا پیش از آن شاید Layout Engine منحصر به فرد نقطه‌ی قوّتش بود؛ ولی بعد از این کار، همین رو هم نداشت و کلّاً نابود شد.

        البته این نظر من بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *