دو برنامه‌نویس تغییر می‌کند

دو برنامه‌نویس در روزهای گذشته با مشکلاتی بنیادی مواجه بوده. مشکلاتی خارجی (مانند امتحانات ترم!) و داخلی (در این دل‌نوشته کمی به آن اشاره کردم) که دمار از روزگار ما در آوردند! در این چند روز به گذشته‌ی خود نگاهی انداختیم. از اول تا کنون تلاش کرده بودیم که خانه‌ی خود (دو برنامه‌نویس!) را از چیزهایی پر کنیم که از خودمان نبود یا به عبارت دیگر خودمان نبودیم و شاکی بودیم که چرا موفق نیستیم (البته از نظر من وب‌نویسی شخصی کلا سود است چون شخصی یعنی برای خودمان و وقتی حتی یک کاربر داشته باشیم پس سود کرده‌ایم!) در هر صورت به این نتیچه رسیدیم که با توجه به مشکلات بنیادی، تغییرات‌مان نیز باید بنیادی باشد (در این حد بنیادی که کار به نامه‌ی خداحافظی هم کشیده بود ولی خوشبختانه به خیر گذشت!) ولی باید بنیاد دو برنامه‌نویس را زیر و رو کنیم و نه این‌که صورت مسأله را پاک کنیم (ری‌برندیگ) و تغییرات بنیادی خود را تا آن‌جایی که به خاطرمان باشد بیان می‌کنیم:

 

اول از همه (و شاید مهم‌ترین آن‌ها) لحن نوشتاری: همان طور که گفتیم دو برنامه‌نویس قرار بود خانه‌ی باشد (و هست) و مطمئنا کسی توی خانه‌ی خوش مثل عصا قورت داده‌ها حرف نمی‌زند. پس لحن نوشته‌ها را خودمانی‌تر می‌کنیم. و از همین‌جا هم شروع می‌کنیم!

اهم اهم

نوع محتوا

دو برنامه‌نویسی ترکیبی از وبگاه‌هایی مثل یک پزشک و نارنجی و زومیت بعلاوه‌ی برداشت شخصی خودمون از وب‌نوشت‌های شخصی بود (کلماتی مثل وب‌نوشت جزو تغییر لحن حساب نمی‌شن!) که ترکیبی مثل شترگاوپلنگ از آب درآمد و کارایی خوبی نداشت. حالا سعی می‌کنیم بیش‌تر نوشته‌هایی خودمان نوشته باشیم منتشر کنیم و نه نوشته‌هایی که حاصل جوگیری باشد (این پیش‌نوشت دوم این پاراگراف است و حوصله ندارم دوباره پاک‌ش کنم و دوباره بنویسم. خودتون متوحه شید. قراره خودمون باشیم و نه دیگران و نه حتی یک وبگاه تازه‌کار!)

مثلا خودمون هم سر در نیاوردیم که چرا ولی با توجه به آمار گوگل آنالینیکس ترفند انتقال دانلود‌های آی‌دی‌ام پس از صفحه‌ی اصلی سایت با حدود ۲۰۰ بازدید در ماه گذشته پربازدیدترین نوشته‌ی ما بوده که به نظر من خبر از وخامت اوضاع می‌ده (البته من با این قضیه مشکلی ندارم چون توی وب فارسی نبود همچین ترفندی و توی وب انگلیسی هم فقط سایت آی‌دی‌ام یه توضیح کوچیک داده بود و خارجی‌ها هم مثل ما محدودیت زمانی نداره اینترنت‌شون!) ولی مطمئنا ترجیح می‌دم که نوشته‌های دیگه‌ای از دو برنامه‌نویس نقش نوشته‌ی برتر رو بازی می‌کرد (این‌جاست که عاقل می‌گه آخه شما مگه نوشته‌ی دیگه‌ای هم داشتید که به درد بخور باشه! واللا به خدا!)

آموزش‌های برنامه‌نویسی کلا تغییر می‌کنند چون مهدی جان که از اول می‌دونستند راه درستی رو نمی‌ریم تذکر نداند و پس از چهار نوشته از زیر زبون‌شون کشیدم بیرون که چرا نوشته‌ها مشکل دارند. در هر صورت از ابتدا باید از الگوریتم شروع می‌کردیم که در اولین فرصت آموزش‌ها را دوباره شروع خواهیم کرد (Reloaded!)

نوشته‌های خودمانی بیش‌تری نیز در سایت خواهیم داشت.

در کل ترجیح می‌دهیم به جای نوشته‌هایی مثل نارنجی و زومیت، نوشته‌هایی به سبک جادی داشته باشیم (یعنی خودمانی‌تر و همین‌طور از نظر موضوع)

ظاهر سایت

چندوقتی که نبودیم واقعا غایب هم نبودیم. یعنی اگر کمی دقت می‌کردید تغییراتی در قالب سایت داشته‌ایم. مثلا پس‌زمینه‌ی خاکستری از نظر من دلگیر را حذف کرده و رنگ سفید را جایگزین آن کرده ایم و همین‌طور رنگ قرمز لینک‌ها به آبی تغییر کرده است. (البته مهدی از این رنگ خوشش نمی‌آید. اگر دوستان رنگ آبی زیبا‌تری سراغ دارید لطفا معرفی کنید.) منو‌ی اصلی سایت تغییر کرده و دارم تلاش می‌کنم یه جایگزین برای منوی بالایی پیدا کنم ( «خانه» که توی منوی اصلی وجود داره. «پیوند» بخش به درد نخوریه و «آرشیو» رو هم به منوی اصلی منتقل می‌کنیم.) و مطمئنا از نظرهاتون استقبال می‌شه.

یک‌سری تغییرات کوچیک‌تر هم بوده که امیدوارم خودتون متوجه شده باشید.

سرور دو برنامه‌نویس

چندهفته‌ی پیش که دو برنامه‌نویس خاموش بود، مشکل ما از سرورمان بود. قضیه اینه که دو برنامه‌نویس اول روی سرویس میزبانی اشتراکی یکی از شرکت‌های بلاد کفر بوده ولی چون آزینیوم بار زیادی روی سرور اشتراکی می‌زاشت به ما اخطاریه دادند که یا پروژه‌تون (پروژه‌ی مهدی در اصل) رو جمع کنید یا با پروژه‌تون جمع‌تون می‌کنیم و یا برید یه سرور مجازی اختصاصی بخرید و ما هم از روی اجبار برای پروژه‌ی آزینیوم (و پروژه‌های احتمالی دیگر در آینده) به یک سرور مجازی ویندوزی (ویندوز سرور ۲۰۰۸) با ۲ گیگابایت رم و ۵۰ گیگابایت هارددیسک اشتراکی و همین‌طور ۲.۴ گیگاهرتز سی‌پی‌یو مهاجرت کردیم. و جالب است بدانید بیش‌تر از این که وقت‌مان را روی نوشته‌های دو برنامه‌نویس بگذاریم؛ روی سرور و سرعت بخشیدن به آن گزاشتیم و البته تا حدودی هم موفق شدیم!

در کل دو برنامه‌نویس قراره تغییرات‌ش بنیادی باشه البته از یک نطر قبلا بنیادی نداشته ولی الان داره و سعی می‌کنیم این بنیاد حسابی قوی باشه.

مظمئن نیستم که مهدی هم می‌خواد نوشته‌ای در این مورد بنویسه یا نه ولی در کل از دیدگاه‌هاتون بسیار شادمان خواهم شد. مخصوصا این که دل دوتا نوجوون رو شاد کردید!

0 دیدگاه در “دو برنامه‌نویس تغییر می‌کند

  1. تصور می‌کنم بیشتر از دو برنامه‌نویس که تغییر می‌كنه، ماییم كه دگرگون می‌شيم! امیدورام تغییرات امروز دو برنامه‌نویس براش فردای متفاوتی داشته باشه. پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *