نگاهی به سرویس Google Script

گوگل همیشه در حال فعالیت بوده و هست. فعالیتش برای کمک به کاربران و همچنین کمک به خودش بوده. جذب کاربران بیشتر برای گوگل به خدماتش وابسته بوده. در این میان توسعه‌دهندگان نیز از نظر گوگل دور نمانده‌اند و سعی داشته امکاناتی برای راحتی آن‌ها در اختیارشان قرار دهد.

امروز که در گوگل درایو سر می‌زدم توجه‌م به دکمه‌ی ساختن Script‌ جلب شد که مرا به script.google.com هدایت کرد. مثل همه‌ی محیط‌های توسعه دهنده‌ی نرم‌افزارهای دیگر (یا Software Development Kit یا همان SDK) در ابتدا از شما پوسته(Template) پروژه را می‌پرسد. شما در این سرویس قادر خواهید بود برای سرویس‌های Drive، Gmail و Calender برنامه‌بنویسید ویا از پوسته‌های دیگر بهره بگیرید.

پس از انتخاب پوسته به محیطی که ترکیبی از SDK های تحت وب و مشابه‌های برون‌خط آن‌ها است، وارد می‌شوید. اولین چیزی که توجه مرا جلب کرد، نوع فایل ساخته شده بود: gs که احتمالا اختصار google script است اما با کمی دقت متوجه می‌شوید که در اصل با کدهای معمولی جاوااسکریپت طرف هستید! البته گوگل تمام استفاده خود را از شئ‌گرایی جاوااسکریپت برده و سعی کرده که راحتی کار با سرویس‌هایی مثل جیمیل را برای شما به ارمغان بیاورد. برای نمونه به کد زیر توجه کنید که برای استفاده از همه‌ی ایمیل‌های فردی است که از کد شما استفاده می‌کند:

[javascript]function processInbox() {
// get all threads in inbox
var threads = GmailApp.getInboxThreads();
for (var i = 0; i < threads.length; i++) {
// get all messages in a given thread
var messages = threads[i].getMessages();
// iterate over each message
for (var j = 0; j < messages.length; j++) {
// log message subject
Logger.log(messages[j].getSubject());
}
}
}; [/javascript]

برای یک توسعه‌دهنده این منبع خوبی است با بتواند به راحتی و به سرعت کارش را شروع کند و در یادگیری هم مشکلی نداشته باشد.

این سرویس قابلیت اشتراک‌گذاری کد را نیز دارد و اگر گوگل بخواهد زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر را هم به پشتیبانی خود اضافه کند به زودی به یکی از رقیب‌های سرسخت SDKهای برخط و برون‌خط تبدیل می‌شود ولی در حال حاظر نیز می‌تواند مکان مناسبی برای اجرای ایده‌ها توسعه‌دهندگان باشد.

و نکته‌ی آخر اینکه این سرویس نیز مثل یکپارچه‌گی سرویس‌های دیگر گوگل را به ارث برده و می‌توانید کد‌های خود را هم در شبکه‌های اجتماعی مثل گوگل‌+ و فیسبوک به اشتراک بگزارید و هم در سرویس گوگل درایو به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

آیا شما از این سرویس استفاده کرده‌اید؟ آیا سرویس‌های مشابه‌ی (و یا بهتری) را سراغ دارید؟دیدگاه خود را بیان کنید.

0 دیدگاه در “نگاهی به سرویس Google Script

  1. ممنون، نگاه جالبی بود. شاید این سرویس هم مثل سرویس‌های دیگه گوگل برای کاربران ایران تا اطلاع ثانوی در دسترس باشه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *