Collusion

در وب چه کسانی رفتار آنلاین شما را زیر نظر دارند؟!

احتمالاً شما هم می‏‏ دانید که ثبت اطلاعات شخصی و ردیابی رفتار آنلاین کاربران برای بسیاری از شرکت ها از نان شب هم واجب تر است و بسیار پیشCollusion آمده که شرکت های اینترنتی به خاطر افراط در این کار، دچار رسوایی شوند. امّا چیری که احتمالاً نمی دانید، شمار زیاد سایت هایی است که به ردیابی و ثبت اطلاعات شخصی شما به شکل مستقیم و غیرمستقیم می پردارند و بدون اطلاع شما، رفتار آنلاینتان را بررسی می کنند.

 

برای این که درک بهتری از سایت هایی که شما را ردیابی می کنند و ارتباط آن ها با هم به دست آورید، بنیاد موزیلا با پشتیبانی بنیاد فورد افزونه ای برای فایرفاکس با نام Collusion ساخته است. این افزونه، که هنوز در مراحل آزمایشی به سر می برد، این امکان را فراهم می کند تا در یک نگاه ببینید که چه سایت هایی شما را ردیابی می کنند و چه سایت هایی اطلاعات را در اختیارشان قرار می دهند. این افزونه، پس از نصب، یک گراف (با نمودار اشتباه نشود) از سایت هایی که مشاهده کرده اید و همچنین سایت هایی که شما را ردیابی می کنند، می سازد و نمایش می دهد.

با دریافت و اجرای این افزونه در فایرفاکس، محیطی مانند شکل زیر را مشاهده خواهید کرد:

Collusion

به تدریج که به وبگردی و مشاهده سایت ها و وبلاگ های گوناگون می پردازید، گرافی در این صفحه رسم می شود. در فیلم معرفی این افزونه، نشان داده می شود که چگونه در یک روز عادی، این گراف دارای بیش از 100 رأس می شود! در این گراف، رئوس آبی سایت هایی را نشان می دهند که از آن ها بازدید کرده اید و رئوس خاکستری سایت هایی را نشان می دهند که شما را ردیابی می کنند، ولی شما از آن ها بازدید نکرده اید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد یک سایت می توانید روی رأس مربوط به آن کلیک کنید. برای مثال، هنگامی که پس از نصب این افزونه از 2برنامه نویس بازدید می کنید، این گراف به این شکل در می آید:

Collusion

 

برای آشنایی بیشتر، می توانید فیلم معرفی این افزونه توسط گری کُواکس (مدیرعامل موزیلا) را تماشا یا دریافت کنید:

تماشا در تد

دریافت فیلم (سرور تد)

 

از آنجا که بنیاد موزیلا این افزونه را ساخته است، نسخه رسمی آن ویژه فایرفاکس است. با این وجود، یک نسخه غیر رسمی آن نیز برای کروم وجود دارد که در حدّ نسخه رسمی است و حتی قابلیت های اضافه نیز دارد. نسخه رسمی برای فایرفاکس را از اینجا و نسخه غیر رسمی برای کروم را نیز از اینجا دریافت کنید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده کارکرد این افزونه پیش از نصب آن نیز می توانید به صفحه رسمی افزونه در سایت موزیلا بروید.

0 دیدگاه در “در وب چه کسانی رفتار آنلاین شما را زیر نظر دارند؟!

  1. سلام به چند نویسنده ی وبلاگ نیاز مندیم در صورت تمایل با این شماره تماس حاصل فرمایید : 09380337770

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *