یک ویندوز برای مدیریت همه‌چیز…

سال‏ها پیش بیل گیتس ایده‏ای را در سر می پروراند: «ویندوز در هر جا». این ایده عبارت بود از قرار دادن سیستم عامل ویندوز در هر دستگاهی که پردازنده‌ای داشته باشد.

در سال ۱۹۹۷، Windows CE 1.0 به عنوان نسخه‌ای از ویندوز برپایه‌ی پردازنده‌های ARM معرفی شد که شاید گامی در راه تجلی ایده‌ی بیل گیتس بود.

Windows CE ریشه در ویندوز ۹۵ دارد، در حالی که پس از آن، ویندوز راهی جداگانه را در پیش گرفت: هسته‌ی NT.

در سال ۲۰۰۱، هسته‌ی NT بود که در دل ویندوز XP قرار داشت… از آن موقع، CE برای موبایل‌ها استفاده شد، ولی XP تبدیل به ویستا و ۷ شد. فاصله‌ی ویندوز پی‌سی‌ها و ویندوز موبایل‌ها بیشتر و بیشتر شد. دیگر ایده‌ی «ویندوز در هر جا» تنها یک مفهوم لفظی بود. انگار ایده‌ی بیل گیتس تنها رویایی بود که قرار نبود به حقیقت مبدل شود…

البته تنها تا کنون! چند روز پیش در کنفرانس معرفی ویندوز فون در سان فرانسیسکو، مایکروسافت اعلام کرد که ویندوز فون ۸ به جای هسته‌ی قدیمی ویندوز CE، از همان هسته‌ی ویندوز ۸ (که دیگر از پردازنده‌های ARM هم پشتیبانی می‌کند) استفاده می‌کند. از این رو، می‌توان ویندوز فون ۸ را نسخه‌ای از ویندوز ۸ برای صفحه‌های نمایش کوچکتر دانست.


ویندوز فون ۸ کاشی‌های زنده‌ی قابل تغییر اندازه را در Start screen، درست همانند ویندوز ۸، خواهد داشت. کدهای شبکه و مولتی‌مدیا بین این دو سیستم عامل یکسان خواهد بود.

البته باید به یاد داشته باشیم که بهبود‌های ویندوز ۸ در زمینه‌های کارایی، مصرف انرژی و مصرف حافظه باعث شده که این هسته‌ی قدرتمند به خوبی در تبلت‌ها و دستگاه‌هایی که پردازنده‌ی ARM دارند هم به خوبی کار کند.

شاید مهم‌ترین فایده‌ی این تغییر‌ها در زمینه‌ی نوشتن برنامه برای ویندوز فون ۸ باشد، به طوری که نرم‌افزار‌های نوشته شده برای ویندوز ۸ به راحتی در ویندوز فون ۸ نیز اجرا می‌شوند. در بسیاری از برنامه‌ها – که با ویژوال استودیو برای مترو نوشته شده‌اند – پورت کردن برنامه برای ویندوز فون ۸ با چند کلیک ساده انجام می‌شود. ویندوز فون ۸ از نسخه‌ی دسکتاپ DirectX پشتیبانی می‌کند. یعنی پورت کردن بازی‌ها به ویندوز فون ۸ به مراتب ساده‌تر خواهد بود.

همچنین ویندوز فون ۸ از Native code پشتیبانی می‌کند، یعنی پورت کردن برنامه‌های iOS و آندروید به ویندوز فون ۸ نیز به مراتب ساده‌تر خواهد بود…

با هسته‌ی ویندوز ۸، ویندوز فون ۸ قادر به پشتیبانی از پردازنده‌های چند هسته‌ای، تا ۶۴ هسته خواهد بود!

بسیاری از ویژگی‌های ویندوز ۸ از جمله BitLocker، UEFI Secure boot و اینترنت اکسپلورر ۱۰ نیز به ویندوز فون ۸ خواهد آمد. موتور جاوااسکریپت IE10 موسوم به Chakra، ۲۰ درصد از مرورگر Galaxy S3 سریع‌تر است…

تا این‌جا دیدیم که این یکپارچگی مزیت‌های بسیاری دارد، و گوشی‌های هوشمند را به کامپیوتر‌هایی کوچک با محیط مترو و بدون دسکتاپ تبدیل می‌کند. (به عبارتی دیگر می‌توان گفت که ویندوز فون ۸ همان ویندوز RT در صفحه‌ی نمایشی کوچک‌تر است) شاید بتوان گفت این تعریف جدیدی از گوشی هوشمند است… (همان‌طور که دکتر مجیدی سرفیس را تعریف جدیدی از تبلت خوانده بود…)

خب، ولی شاید هنوز با «ویندوز در هر جا» فاصله داشته باشیم… ولی اگر Xbox 720 نیز از ویندوز ۸ استفاده کند چه؟

این ایده آنقدر‌ها هم دور از ذهن نیست… تابستان گذشته، رشته‌هایی که مربوط به Xbox 360 بود در یک نسخه‌ی پیش‌نمایش هسته‌ی ویندوز ۸ مشاهده شد. چند ماه بعد، داشبورد Xbox محیطی شبیه به مترو به خود گرفت.

در E3، مایکروسافت Xbox SmartGlass را معرفی کرد که تبلت شما را به نمایشگر دوم ایکس باکس تبدیل می‌کند. هفته‌ی گذشته، مدارکی ۵۶ صفحه‌ای درباره‌ی ایکس باکس ۷۲۰ به بیرون درز کرد… از آن مدارک معلوم شد که ایکس باکس ۷۲۰ احتمالاً پردازنده‌ی x86 یا ARM خواهد داشت.

اگر ایکس باکس ۷۲۰ از هسته‌ی ویندوز ۸ بهره بگیرد، بازی‌نویس‌ها خواهند توانست با یک‌بار نوشتن بازی‌ها، نسخه‌ی ایکس باکس، کامپیوتر، تبلت و گوشی را منتشر کنند! و برنامه‌نویس‌ها خواهند توانست با یک‌بار نوشتن برنامه، آن‌را برای کل اکوسیستم یکپارچه‌ی ویندوز ۸ منتشر کنند.

حتا مایکروسافت می‌تواند «ویندوز استور» را تبدیل به محیط یکپارچه‌ای برای خرید برنامه‌ها، بازی‌ها و فیلم و موسیقی در همه‌ی گجت‌های ویندوز هشتی تبدیل کند…

یا با ایجاد یکپارچه سازی ابری، می‌تواند به شما این امکان را بدهد که شما فیلم، موسیقی و بازی‌های خود را در همه‌ی گجت‌های خود در هر زمان داشته باشید…

 

اگر اکوسیستم ویندوز ۸ تا این حد کامل شود، می‌توان به آن «ویندوز در هر جا» گفت، که بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

اکوسیستم مایکروسافت در وضعیت فعلی...

پی‌نوشت: لفظ انگلیسی «ویندوز در هر جا»، Windows Everywhere است که بیل گیتس آن را به کار برده بود.

پی‌نوشت ۲: ای کاش بنیاد های بزرگ Open Source مثل کانونیکال (پشتیبان اوبونتو) نیز تلاش می‌کردند اکوسیستم یکپارچه‌ای ایجاد کنند. (البته Ubuntu for android یکی از همین سیستم‌هاست، ولی چرا اوبونتو در آندروید؟ چرا نسخه‌ی کامل و جداگانه‌ای از اوبونتو برای موبایل‌ها و تبلت‌ها وجود نداشته باشد؟!؟)

منبع : +

0 دیدگاه در “یک ویندوز برای مدیریت همه‌چیز…

  1. سلام :)
    ممنونم برای من مفید و جالب بود.
    من ویندوز رو از نسخه ی 7 به بعد ایده آل دیدم – 8 که میتونه خیلی عالی تر هم بشه.

    1. سپاسگزارم مسلم جان!

      راستی، خیلی‌ها هنوز ویندوز ۹۸ رو ایده‌آل ترین سیستم‌عامل می‌دونن ;-) (البته به نظر من ویندوز ۸ بهترین نسخه از نسل ویندوز‌هاست…)

      1. سلام ، من با ویندوز 8 نسخه مخصوص مصرف کننده کار کردم واقعا فاجعه است …. :دی اپدیت درایور گرافیک روش نصب نمیشه :o

      2. نسخه‌ی پیش‌نمایش مصرف کننده اشکالات بسیاری داشت که در پیش‌نمایش نهایی برطرف شدند.
        اگر حوصله دارید، یه بار هم پیش‌نمایش نهایی رو امتحان کنید! ;-) اگر مشکل حل شده بود که چه خوب! اگر نه هم، بد نیست این باگ رو گزارش کنید. بهتره هم به سازنده‌ی کارت گرافیک گزارش بدید هم به مایکروسافت… ;-)

        اگر هم حوصله ندارید که می‌تونید تا نسخه‌ی نهایی صبر کنید :-D

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *