یک ویرایشگر متنی همه کاره!

ما معمولاً برای ویرایش فایل‌های متنی از ویرایشگرهای ساده‌ای مثل Notepad که در ویندوز وجود دارد استفاده می‌کنیم. اما این ویرایشگر امکانات کمی دارد و برای باز کردن فایل‌های بزرگ هم بسیار کند است…
به شما توصیه می‌کنم به جای استفاده از نوت پد ویندوز، از نرم‌افزار ++Notepad (بخوانید «نوت پد پلاس پلاس») استفاده کنید! نوت پد پلاس پلاس نه تنها کار‌های قبلی شما را به راحتی انجام می‌دهد، بلکه امکانات بسیار وسیعی را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

از ویژگی های بارز این نرم‌افزار، دارا بودن Tab است. یعنی شما می‌توانید همانند پنجره‌ی مرورگر خود، در یک پنجره از نوت پد پلاس پلاس، بی‌شمار فایل را باز کنید!

++Notepad در خواندن فایل‌های بزرگ هم بسیار بهتر از Notepad ویندوز عمل می‌کند.

قابلیت انتخاب مستطیلی با فشردن کلید Alt هنگام Select کردن امکان پذیر است که ویژگی جالبی برای برنامه‌نویس‌ها است.

اگر شما در حال ویرایش یک فایل HTML ،CSS یا Javascript باشید، به یقین در Notepad کار سخت و طاقت‌فرسایی در پیش دارید، اما در ++Notepad می‌توانید زبان فایل مورد نظر را انتخاب کنید و برنامه با رنگی کردن قسمت‌های مختلف متن، کار ا برای شما بسیار آسان‌تر می‌کند.

++Notepad نه تنها این کار را برای HTML ،CSS و جاوا اسکریپت انجام می‌دهد، بلکه از تعداد بسیار زیادی زبان برنامه‌نویسی از جمله ++C، جاوا، #C و ویژوال بیسیک هم پشتیبانی می‌کند. تمامی رنگ‌های قسمت‌های مختلف زبان برنامه‌نویسی هم به سادگی قابل شخصی سازی هستند!

این برنامه قابلیت اتصال به کامپایلرها را هم دارا می‌باشد. یعنی شما می‌توانید از این برنامه به عنوان یک محیط برنامه‌نویسی (به زبان‌های ++C، پاسکال و ده‌ها زبان دیگر) استفاده کنید.

نوت پد پلاس پلاس قابلیت نصب افزونه را دارا می‌باشد. بنابراین امکانات زیاد دیگری نیز از راه افزونه‌ها به این نرم‌افزار قدرتمند اضافه می‌شود!

لازم به ذکر است که ++Notepad کاراکتر‌های غیرنمایشی (مثل کاراکتر NULL) را هم نمایش می‌دهد. از این رو، می‌توان از این برنامه برای ویرایش‌های سطحی در فایل‌های باینری نیز استفاده کرد.

همچنین در صورت استفاده از نسخه‌ی نصبی برنامه، با کلیک بر روی هر فایلی، گزینه‌ی ++Open with Notepad را خواهید دید که با کلیک بر روی آن، فایل مورد نظر در ++Notepad باز می‌شود.

و یک ویژگی مهم دیگر این‌که این نرم‌افزار کاملاً رایگان و متن‌باز است!

می‌توانید این نرم‌افزار قدرتمند را از بخش Download در وبگاه نوت پد پلاس پلاس دانلود نمایید.

سورس کد این نرم‌افزار هم از همانجا قابل دریافت است!

بد نیست تجربیات خود با ++Notepad و کاربرد‌های دیگر آن را با گذاشتن یادداشت، با «دو برنامه‌نویس» در میان بگذارید!

11 دیدگاه در “یک ویرایشگر متنی همه کاره!

    1. در نسخه‌های ویندوز ۸ من هم با این مشکل مواجه شده‌ام. کافیه روی آیکون فایل راست کلیک کنید و Troubleshoot Compatibility رو بزنید تا ویندوز خودش درست‌ش کنه.

  1. تا جایی که یادم میاد با فارسی مشکلی نداره…
    از این که آخرین نسخه ی نرم افزار رو نصب کردید، اطمینان حاصل کنید.
    و چیز دیگه این که اگر فایل خالی باز کردید، از منوی Encoding، گزینه ی Encode in utf-8 رو انتخاب کنید و اگر فایلی رو باز کردید، از منوی Encoding، اگر پیش فرض روی utf-8 نیست، گزینه ی Convert to utf-8 (یا چیزی شبیه به این) رو انتخاب کنید.
    دیگه فکر نکنم در زمینه ی فارسی مشکلی باشه…

  2. سلام، من با مشکل مشکی بودن رنگ متون مواجه شدم!
    درحال حاضر دارم روی HTML کار میکنم اما این نرم افزار تمامی قسمت هارو با رنگ مشکی نشون میده!
    هیچ راهی نداره که ستش کنم روی HTML?

    1. بهتره یه اسکرین شات بزارید. ولی توی منوی بالا localization برید و html رو انتخاب کنید.
      اگر نشد یه اسکرین شات بزارید تا ببینم چجوریاست!

  3. سلام . پوزش… میدونم مطلب مربوط به پارساله.. اما یه سوال دارم.. چطوری میشه نت پد پلاس پلاس رو به کامپایلر متصل کرد.
    من برای C و ++C کامپایلر میخوام .. از محیط نت پد ‌پلاس پلاس خوشم اومد اما نمیتونم کامپایل کنم.. در ضمن در برنامه نویسی در حد مقدماتی هستم. اگه محیط راحت و بی دردسر دیگه هم میشناسید ممنون میشم معرفی کنید. من از Dev-C استفاده کردم اما روی ویندوز باگ داره یا خوب کامپایل نمیکنه و یا با یک خطا از برنامه خارج میشه.

  4. با سلام در دریم وویر تگ ها باز شده به صورت خودکار بسته میشند اما در نت پد پلاس پلاس نمیدونم چه طوری هستش آیا نیاز به یک پلاگین خاص داره ؟ یا کلید خاص ؟ | با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *