iBook و DRM و معرفی دو نرم افزار ارزشمند اوپن سورس

ممکن است شما هم چیزی در مورد آخرین کنفرانس اپل که در مورد آموزش بود، شنیده باشید یا خوانده باشید. در این صورت با خبر هستید که در این کنفرانس iBook 2 و iBook Author معرفی شدند. به تازگی، سایت بنیاد نرم افزار آزاد در محکومیت کاربرد DRM در iBook Author بیانیه ای را منتشر کرده است.

FSF Logo

اول از همه باید بدانید که DRM چیست. به شکل ساده، DRM یعنی این که یک شرکت شما را برای استفاده از محصولی که به شما عرضه کرده است، محدود می کند. البته این اصطلاح معمولاً به محدودیت قابل توجه اطلاق می شود.

مشکلی که بنیاد نرم افزار آزاد در این بیانیه از اپل گرفته، مربوط به DRM در iBook Author است. شما هنگامی که با یک برنامه یک کتاب الکترونیک را می سازید، منطقاً باید توانایی انتشار آن به شکل دلخواه را داشته باشید، امّا iBook Author تنها اجازه فروش محتوا از طریق مجاری اپل را دارد.

یعنی اگر شما کتابی با iBook Author بسازید و تمایل به فروش آن داشته باشید، تنها فروشگاهی که می توانید کتابتان را در آن عرضه کنید، iBook Store است و این یک محدودیت جدی است، زیرا باعث می شود که تنها دارندگان آیفون، آیپد و آیپاد توانایی خریدن و مطالعه کتاب شما را داشته باشند.

البته در بیانیه FSF اشاره ای به محدودیت در مورد انتشار نسخه رایگان کتاب نشده است، امّا مسلماً کمتر ناشری حاضر است به خاطر کاربرانی که آیپد، آیفون یا آیپاد ندارند، نسخه الکترونیک کتاب خود را به شکل رایگان منتشر کند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید متن بیانیه را در سایت FSF بخوانید.

مسئله ای که در این بیانیه بیشتر از همه مرا جذب کرد و به نوشتن این پست واداشت، معرفی جایگزین هایی رایگان برای این برنامه در انتهای مقاله بود. در اینجا جایگزین های رایگان را به شکل مختصر معرفی می کنم، اما احتمالاً در آینده نزدیک دستکم یکی از آن ها را به شکل مفصل در مقاله ای دیگر بررسی خواهم کرد.

Sigil

Sigil یک ویرایشگر فایل های ePub (فرمت اصلی و استاندارد eBook) است که از یونیکد پشتیبانی می کند، قابلیت تولید فهرست دارد، رایگان و اوپن سورس است، از ویندوز، لینوکس و مک پشتیبانی می کند، رابط کاربری آن به پانزده زبان گوناگون ترجمه شده است و … . جهت اطلاع بیشتر می توانید به سایت آن مراجعه نمایید. البته سایت این برنامه در سرورهای گوگل کد محترم قرار دارد و ایران را تحریم کرده است. جهت دورزدن این تحریم می توانید به همان شکلی که می دانید، آی پی غیر ایرانی فراهم کنید یا منتظر پست بعدی در این مورد باشید.

Lyx

Lyx یک ویرایشگر اسناد ویزیویم است (با ویزیویگ اشتباه نگیرید) که قدرت و انعطاف پذیری تک و لاتک را در کنار یک رابط گرافیکی ساده قرار می دهد. جهت اطلاع بیشتر در مورد این برنامه نیز می توانید به سایت آن مراجعه نمایید.

منتظر مقالات بعدی در مورد دریافت برنامه های اوپن سورس از سایت هایی مانند سورس فورج و گوگل کد بدون آن روش خاص و همچنین معرفی دو برنامه بالا باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *