کپی رایت و محصولات اوپن سورس؛ یا “چرا باید در ایران کپی رایت داشته باشیم”

ممکن است برایتان جالب باشد که من به عنوان یک طرفدار اوپن سورس، عقیده داشته باشم که ایران هم باید به قانون کپی رایت بین المللی بپیوندد، ولی اگر دلایلی که در این پست می آیند را بخوانید، احتمالاً قانع خواهید شد.


1) در حال حاضر که کپی رایت در مورد آثار خارجی نداریم، سایت ها و حتی شرکت های محترم داخلی محصولات همان شرکت ها را با عنوان اریجینال، با قیمتی نصف قیمت اصلی می فروشند، غافل از این که این نسخه کپی است و مفت نمی ارزد! یا حتی در یک مورد دیگر، در بسیاری از سایت های داخلی تبلیغ آیپاد شافل اصل با قیمت کمتر از 30 هزار تومان وجود دارد، در حالی که آیپاد شافل اصل دستکم 50 دلار در آمریکا قیمت دارد!

2) در حال حاضر، بیشتر تولیدکنندگان نرم افزار، ایبوک، آهنگ و … خارجی اصولاً کاربران ایرانی را به رسمیت نمی شناسند، در حالی که همان کاربران ایرانی با صرف هزینه هایی که در مجموع کمتر از هزینه خرید نسخه اصل همان محصولات نیستند، از نسخه کپی آن ها استفاده می کنند. (برای مثال، شما هنگامی که نسخه کپی یک برنامه را نصب می کنید، در عمل با خطر انواع آسیب های نرم افزاری رو به رو می شوید که می توانند سببب نابودی اطلاعات شما شوند.)

3) زمانی که یک برنامه نویس خارجی، برنامه ای را می نویسد، بازار هدف او بیشتر کشورهای جهان است. طبیعی است که یک برنامه نسبتاً ضعیف نیز دستکم هزینه ساخت خود را باز می گرداند و آن برنامه نویس انگیزه ادامه کار خود را خواهد داشت. در حالی که در ایران، به دلیل نبود کپی رایت و برخی مسائل دیگر، بازار هدف یک برنامه نویس به ایران محدود می شود. از آنجا که در ایران مردم به کپی رایت و حقوق برنامه نویس و … عقیده ای ندارند، کسی حاضر نیست برای آن پول بپردازد. نتیجه این که بیشتر برنامه نویسان، انگیزه خود را از دست می دهند و بسیاری از برنامه نویسان تراز اول ایرانی، به استخدام شرکت های بزرگ آمریکایی درمی آیند و در عمل برای ایران صنعت نرم افزار باقی نمی ماند. برای مثال، کافی است به یکی از سایت های دانلود ایرانی که نسخه آزمایشی یک برنامه ایرانی را عرضه می کند، سر زده و بخش نظرات آن را بخوانید.

البته این 3 دلیل، تنها بخش کوتاهی از این دلایل بودند و اگر بخواهم همه آن ها را بنویسم، مثنوی هفتاد من کاغذ (یا هفتاد پست وبلاگ!) خواهد شد. در هر صورت، پیوستن ایران به قانون کپی رایت بین الملل می تواند تأثیر بسیار خوبی بر صنعت نرم افزار و به طور کلی، صنعت تولید محتوای الکترونیک بگذارد.

پی نوشت: مطلب آموزش نصب اوبونتو نیز به زودی آماده خواهد شد. با تشکر از غیاثی!

4 دیدگاه در “کپی رایت و محصولات اوپن سورس؛ یا “چرا باید در ایران کپی رایت داشته باشیم”

  1. سلام

    یکی از مهمترین دلایلی که این علم در کشور پیشرفت نمیکنه رعایت نشدن کپی رایته با این که میگن ما در سطح ملی کپی رایت داریم اما اصلا رعایت نمیشه حتی خیلیا اصلا نمیدونن کپی رایت چی هست که بخوان ازش پیروی کنن یا نه! نرم افزار خارجی رو نمیتونی بخری ایرانی رو که میتونی!

    از نظر شرعی هم آقایون گفتن اگر نویسنده ایرانی(یا مسلمان) باشه برای اثرش کپی رایت تعلق میگیره اما برای بقیه نه!
    متاسفانه کسی هم نیست که بخواد این مسئله رو روشن کنه ما هم این وسط موندیم چیکار کنیم اما من اینو خوب میدونم که انصاف نیست صدها نفر تلاش کنن و یه برنامه بسازن و ما خیلی راحت کرکش کنیم و استفاده کنیم.

    مسئله بعدی پیوستن ایران به کپیرایت بین المللیه، به نظر شما با این وضع که هر دلار برابر 2900 تومن ماست ما میتونیم نرم افزاری بخریم؟ Visual Studio Ultimate مایکروسافت 13.299 دلاره حالا به پول ایران که در حال حاضر کم ارزش ترین پول دنیاست تبدیل کنید البته اگر ناراحتی قلبی ندارید!!
    با این حال بیشتر ما Visual Studio و خیلی نرم افزارهای گرون قیمت رو بصورت کرک شده نصب کردیم و میگیم ما که نمیتونیم بخریم پس کرک میکنیم!

    نتیجه:
    اگر ما با این وضعیت بخوایم قانون کپی رایت در سطح بین المللی رو رعایت کنیم در اینصورت فقط ثروتمندای ما شاید بتونن فقط ویندوز مایکروسافت رو بخرن! نرم افزار دیگه به جای خود!
    راههای که به ذهن من میرسه:
    1-همه بریم به سمت لینوکس و سیستم عاملهای رایگان که این هم زمان خیلی زیادی میبره البته خود خارجی ها هم که نمیتونن ویندوز و بخرن از لینوکس اتفاده میکنن.
    2-کامپیوترمون رو ببوسیم بذاریم کنار.
    3- صبر کنیم تا ارزش پولمون بره بالا.
    4-به همین کرک کردنامون ادامه بدیم که ما با افتخار همین راهو انتخاب میکنیم.

    در پایان میخوام بگم عزیزی که کپی رایت رو تو ایران هم رعایت نمیکنی، دیگه نرم افزارهای داخلی رو که میتونی بخری چرا کرک میکنی؟ چرا وقتی نویسنده یه مطلب تو سایتی اجازه کپی کردن رو نداده بازم کپیش میکنی میذاری تو سایتت؟ این دیگه هم شرعا حرامه و هم از نظر اخلاقی نادرسته.

    نمیدونم چقدر حرفام درست بوده اما امیدوارم تاثیر داشته باشه
    خوشحال میشم نظراتتون رو بگید
    با تشکر.

    1. در مورد مسلمان بودن قضیه رو اشتباه متوجه شدید. این می‌گه تا وقتی که به دشمن اسلام کمک نکنید تمام قوانین صادقه. این‌جا هم من شرکت‌های خصوصی آمریکایی رو دشمن اسلام نمی‌دونم.
      در مورد ویژوال‌استودیو (فقط در مورد این) جالبه بدونید که شما اجازه‌ی انتشار نرم‌افزار تجازی با نسخه‌ی Express ویژوال‌استودیو رو دارید که رایگانه و تقریبا همه‌ی نیازهای برنامه‌نویسی شما رو برطرف می‌کنه و اگه یه با امکانات‌ش رو با نسخه‌ی Ultimate مقایسه کنید متوجه می‌شید که واقعا نیازی به اون ندارید مگر این‌که یه شرکت بزرگ نرم‌افزاری باشید و از این فضایا. اگر دانش‌آموز یا دانشجو هستید می‌تونید از خدمات Microsoft DreamSpark استفاده کنید. (در اولین فرصت راجع بهش یه مطلب مناسب می‌نویسم) که VS Prefessional و کلی نرم‌افزار دیگه از جمله Windows Server 2012 رو به صورت رایگان در اختیارتون قرار می‌ده.

      جز نرم‌افزارهای خیلی تخصصی نرم‌افزارهای دیگه جایگزین‌های خیلی خوبی دارن که رایگان هستن.

      برای ویندوز مایکروسافت الان اکثر لپ‌تاپ‌ها با ویندوز اصل فروخته می‌شن و اگر بخواهید خودتون یه سیستم خوب ببندید می‌تونید هزینه‌ای رو برای ویندوز در نظر بگیرید.

      البته موافقم که با وضعیت مالی کشور ما امکان برقراری قانون کپی‌رایت نیست و اجرای هر قانونی نیاز به بستر مناسب داره. (مثلا نمی‌تونن قانونی وضع کنن که برای بهبود وضعیت آلودگی هوا هیچ ماشینی حق نداره توی شهر باشه) و اگر قرار باشه این قانون در کشور ما اجرا بشه قبلش بسترش فراهم می‌شه (مثلا مایکروسافت ویندوزش رو به قیمت ارزون‌تری به فروشندگان ایرانی بده)

      در مورد روش‌های پیشنهادی من پیشنهاد آخرتون رو این‌جور می‌پسندم که نرم‌افزارهایی که واقعا جایگزینی ندارن (جایگزین با کارایی مناسب!) رو کرک کنیم ولی نه این‌که به کارمون افتخار کنیم. (مگه ما به هر کاری افتخار می‌کنیم؟) و اگر دنبال جایگزین‌ش هم نبودیم حداقل اگر جایگزین مناسبی بهمون معرفی شد از اون استفاده کنیم.

      1. “در مورد مسلمان بودن قضیه رو اشتباه متوجه شدید. این می‌گه تا وقتی که به دشمن اسلام کمک نکنید تمام قوانین صادقه. این‌جا هم من شرکت‌های خصوصی آمریکایی رو دشمن اسلام نمی‌دونم.”
        شما نمیدونید اما خیلیها میدونن!
        همه مراجع تلقید گفتن “این قانون برای همه‌ی انسان‌ها به‌جز «کفار حربی» صادق است. کفار حربی، به کفاری اطلاق می‌شود که با مسلمانان در حال جنگ بوده یا اعلان جنگ کرده‌اند.”

        نظر آیت الله مکارم شیرازی [pasokhgoo.ir/node/64948]:
        “کپی برداری از کتاب یا نرم افزار یا آهنگ و فیلم و عکس و بازی و … و دانلود آنها از اینترنت که مسلمانان یا کافران غیر حربی(تمام کشورها غیر از آمریکا و اسرائیل) ساخته اند بدون اجازه آنها جایز نیست و برای استفاده از آنها باید اجازه گرفت و رضایت صاحبانش را جلب کرد.”

        یعنی امریکا و اسرائیل کافر حربی برای ما محسوب میشن و بیشتر نرم افزارهای ما هم ساخت امریکاست.

        _________________________

        “در مورد ویژوال‌استودیو (فقط در مورد این) جالبه بدونید که شما اجازه‌ی انتشار نرم‌افزار تجازی با نسخه‌ی Express ویژوال‌استودیو رو دارید که رایگانه و تقریبا همه‌ی نیازهای برنامه‌نویسی شما رو برطرف می‌کنه…”

        بله شما درست میگی اما من فقط مثال زدم در اینکه نرم افزارهای رایگان جایگزین وجود داره شکی نیست اما حرف من این بود که اصلا برای ما مهم نیست که کرک شده باشه یا نباشه فقط میخوایم رایگان باشه!
        مثلا کلی نرم افزار رایگان ویرایش تصویر وجود داره اما بیشتر ما فتوشاپ داریم و شاید فقط از 10 درصد امکاناتش استفاده کنیم!

        1. ببخشید چه نرم افزار ویرایش تصویر رایگانی هست که تو مایه های فوتوشاپ باشه؟ یا بشه راحت یادش گرفت حداقل با یوتیوب. و برای ورد و اکسل و پاورپوینت چطور؟ نرم افزار مشابهی هست؟ برای نصب لینوکس دانش کامپیوتری بالایی نیاز هست؟ من اگه ویندوز رو پاک کنم برم سراغ لینوکس، باید برنامه نویسیش کنم خودم؟ مشکلی واسه فایلهام پیش نمیاد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *