نرم افزار دزدي…

داشتم در ويکي گفتاورد سخنان بيل گيتس را مي خواندم که به جمله اي رسيدم که در مورد ما هم صادق بود و ما بايد نگران آن باشيم…

«اگر چه نزديک به سه ميليون کامپيوتر هر سال در چين به فروش مي‌روند، ولي مردم آنجا براي نرم‌افزار پولي پرداخت نمي‌کنند. اما روزي فرا خواهد رسيد که آن‌ها براي نرم‌افزار پول پرداخت خواهند کرد. تا زماني که نرم‌افزار مي‌دزدند، از آن‌ها مي‌خواهيم که نرم‌افزار ما را هم بدزدند. آن‌ها معتاد شده‌اند و ما در دهه? بعد متوجه خواهيم شد که چگونه جلوي آن‌ها را بگيريم.»
  • “در مورد دزدي نرم‌افزاري در چين، 1998

 

 

خب ما هم اين وضع رو داريم. چند تا نکته : يکي اينکه گفته در دهه ي بعد متوجه خواهند شد که چگونه جلوي آنها (و ما) را بگيرند، خيلي تلاش کرده اند. مثلاً Genuine Validation ولي هنوز که ما داريم استفاده مي کنيم و در ضمن، ويندوزم رو من آپديت مي کنم!

ولي نکته ي بعدي که اشاره شده اينه که روزي فرا مي رسد که ما براي نرم افزار پول پرداخت خواهيم کرد و اينکه ما معتاد شده ايم… يعني از آن روز، که خيلي دير نيست، ما بايد پول هنگفتي را پرداخت کنيم. فقط براي اينکه معتاد شده ايم، به مايکروسافت، به اپل، و به خيلي از شرکت هاي ديگر.

در ضمن، مايکروسافت هم اين را مي داند. مثلاً مايکروسافت پک محيط فارسي براي ويندوز XP، 7 و حتي Office دارد! در حالي که عده اي که ويندوز اصلي دارند، بسيار کم هستند. اما به ما خدمات مي دهد، چون روزي خيلي سود خواهد کرد!

پس چرا اين هزينه را کم نکنيم؟ بياييد حداقل بدانيم Open Source چيست… حداقل يک بار يک سيستم عامل لينوکس را ديده باشيم. حداقل بلد باشيم با آن به اينترنت وصل شويم، يا فايل هاي Word يا Excel خود را با Linux باز کنيم…

من اوبونتو را پيشنهاد مي کنم. اوبونتو (Ubuntu) يک نسخه از لينوکس است که به قول خودشان، Ubuntu : Linux for human begins

پس چرا شروع نکنيم؟

پيشنهاد مي کنم اوبونتو را روي کامپيوتر خود، حداقل روي يک ماشين مجازي مثل Virtual Box نصب کنيد و از آن استفاده کنيد. البته افکت هاي گرافيکي آن در حالت نصب واقعي از نصب روي ماشين مجازي بهتر خواهد بود.

اگر هم افکت هاي Windows 7 را دوست داريد، مي توانيد Kubuntu نصب کنيد (Ubuntu + KDE Desktop) و لذت ببريد.

اگر هم سوالي داشتيد، مي توانيد به پايگاه اينترنتي آن در ايرانwww.ubuntu.ir مراجعه کنيد.

 

موفق باشيد!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *