نرم‌افزار دزدی طلبکارانه!

پیش‌تر بارها در مورد دزدی نرم‌افزار در وبلاگ صحبت کرده بودیم. اما این‌بار، مسئله‌ای را دیدم که دلم نیامد آن‌را با شما به اشتراک نگذارم…

وبگاه‌های پارسی بسیاری در زمینه‌ی دانلود نرم‌افزار‌های کرک‌شده فعالیت می‌کنند،‌ که البته نمی‌توان به آن‌ها خرده گرفت. چرا که کار آن‌ها از نظر قانون ایران ظاهراً مشکلی ندارد. معیار‌های اخلاقی هم که فردی است…

اما چیزی که چندی پیش جالب توجه بود، دعوای شرکت ESET و وبگاه سافت‌گذر بود.

چندی پیش فردی از کارمندان شرکت ESET در سافت‌گذر کامنتی گذاشته بود که ظاهراً از ارائه‌ی نسخه‌ی کپی آنتی‌ویروس ناد۳۲ و آپدیت‌های آن انتقاد کرده بود. پارسی‌زبانان بسیاری هم انواع توهین ها را به این فرد بیچاره کردند. جالب این‌که خود سافت‌گذر هم با افتخار کامنت این کارمند شرکت ESET را پاک کرده‌بود، در حالی که کامنت هموطنان که پاسخ ایشان را، بعضاً کمی بی‌ادبانه داده بودند، در وبگاه سافت‌گذر حضور داشت. شاید به خیال خود، آبروی شرکت ESET را برده بودند…

اما قضیه به این‌جا ختم نشد، چندی پیش، شرکت ESET در یکی از آپدیت‌های آنتی‌ویروس خود، سایت سافت‌گذر را به عنوان سایت خطرناک بلاک کرد.

سافت‌گذر هم برای مدتی، فایل‌های مربوط به آنتی‌ویروس ESET را از سایت خود برداشت، به امید آن‌که ESET، وضعیت بلاک شدن سافت‌گذر را به حالت قبل بازگرداند. اما ESET چنین کاری نکرد و سافت‌گذر با افتخار(!) به کار خود ادامه داد…

و البته به تازگی، ظاهراً کسپرسکای هم این وبگاه را بلاک کرده است…

این‌ها هم مسئله‌ی چندانی نیست. چیزی که کمر مرا شکست، کامنت دو نفر از هموطنان در سافت گذر (در صفحه‌ای در مورد همین آنتی‌ویروس) بود:

آفرین ب تو که یه تنه در مقابل همه شرکت های بزرگ ایستاده ای.ایرانی بودنمومنو به همه باید ثابت کنیم.از هکر های هم وطن خواهشمندیم سایت eset را هک کنن.و در آخر از سایت سافت گذر هم ممنونم که مثل بقیه سایت ها کوتاه نیومد.آفرین به غیرت شما عزیزان

کسپرسکی هم که بلاک کرده سایت رو. جنگه مگه ؟ سافتگذز یه طرف کل آنتی ویروسهای جهان یه طرف- جرات و شهامتتون منو کشته حقا که ایرانی هستید. 

آیا من نمی‌دانم، آیا این ثابت کردن «ایرانی بودن» ارزشی دارد؟ آیا این برای کشور ایران و نژاد ایرانی ارزش است یا ضدارزش؟ آیا همین ثابت کردن‌ها نیست که به ما ضربه می‌زند؟؟

البته دوستانی هم در جهت مقابل سخن گفته بودند… ولی خب، حتا یک لکه‌ی سیاه، می‌تواند یک پارچه‌ی سفید را نامرغوب کند…

پی‌نوشت: از جمله‌ی مقالات دو برنامه‌نویس در این زمینه، می‌توانم به «بی‌فرهنگی از نوع مدرن»‌ اشاره کنم.

0 دیدگاه در “نرم‌افزار دزدی طلبکارانه!

  1. می دونی چرا این شکلیه، یکی چون ملت بی فرهنگ تشریف دارن، نه ادب حالیشون میشه و نه مالکیت معنوی(Copy Rights) ولی مشکل اصلی تر اینه که ملت احساس می کنن تو محدودیت های بیش از حد و به دور از جامعه ی جهانی به حال خودشون رها شدن و هیچ کس به اون ها توجه نمی کنه و برای همین احساس می کنن وسط جبهه و جنگ هستن.از طرف اگر هم که بخوان نسخه ی قانونی تهیه کنن با این مشکلات اقتصادی و همین طور عدم وجود فروش قانونی ، براشون عملا یه خوابه.

    1. خوب فرهنگ که از خونشون پا نمیشه بیاد تو جامعه! فرهنگ ساخته میشه و نه اینکه وجود داشته باشه. و ما هستیم که باید اون رو بسازیم.البته قبل از هر چیز باید خودمون رو تغییر بدیم و بعد می‌تونیم دیگران رو هم تغییر بدیم.

    2. مخالفم. خود من هم زمانی چنین فکری داشتم، اما بدون هیچ هزینه اضافی، الآن از سیستمی استفاده می کنم که هیچ نرم افزار کرک شده یا غیر اصلی نداره، جز آنتی ویروس ;-). البته آنتی ویروس رایگان هم پیدا میشه، ولی من آنتی ویروس کنونی خودم رو ترجیح میدم. (اون هم البته اصله، فقط نام کاربری و گذرواژه به روز رسانیش رو از اینترنت برداشتم!)

      1. خب محمد جان، شما حوصله و دانش زیادی خرج کردی برای این‌کار. یادته قرار بود مثلاً در مورد جایگزین آفیس بنویسی؟! خب ملت چنین چیزایی رو نمی‌شناسن. (زکات دانش، انتقال اونه. بشین بنویس!)

        درباره‌ی آنتی‌ویروس هم خسته نباشی! ESET رو می‌تونی با اکانت تریال که خودش می‌ده اصل دانلود کنی. فقط لایسنس آپدیت مهمه!

      2. عزیزم آخه شما اصلا کاری انجام نمی دی با اون netbook که بخوای نرم افزار غیر اصل داشته باشی ، من الان اکثر چیزهایی که رو کامپیوتر دارم یا رایگانه و یا اصله(به جز بازی ها که واقعا جایگزین درست و حسابی رایگان ندارن) و یا مجبوریه ، مشکل اینه که اگه Alternative درست و حسابی و واقعی(منظور از واقعی یعنی registered retailer ) وجود داشته باشه، تعداد افراد خیلی کمتری می رن دنبال piracy . نکته این جاست که روسیه و چین و یه چندتا کشور دیگه مثل ایران و مصر و اکثر کشورهای افریقایی هم قانون کپی رایت وجود نداره و هم فروش قانونی ولی بازار مصرف به شدت وجود داره، نتیجه میشه دزدی، مثل این میمونه که یه نان وایی درون کاخ سلطنتی باشه ، خوب بقیه ی مردم که گرسنن میرن تو نون می دزدن، بعدش دستگیر میشن و حالا که دارن دستشونو قطع می کنن ، بعضی ها مثل شما به جای این که طرف اون بنده خدا که از ناچاری داره این کار رو میکنه رو بگیرین ، میاین و طرف پادشاه رو میگیرین. حالا در توجیه کارتون میگین یه تعداد نون کپک زده پشت دیوار ریختن(نرم افزارهایی که چون خیلی قدیمی شدن شرکت سازنده اون رو رایگان اعلام کرده) و یا یه نون وایی هست که با جو و یه مقدار سنگریزه تو زیرزمین خونش داره نون می پزه(نرم افزارهای رایگان و یا open-source) . این ها هیچکدوم این رو توجیه نمی کنه که وقتی ما رو از نان گندم با کیفیت پخت خوب منع می کنن ، ما نباید خودمون بریم و حقمون رو ازشون بگیریم.

    3. انصاف هم چیز خوبیست! نرم افزارهای Open Source واقعاً کیفیت بالایی دارند. البته قبول دارم که رابط کاربری آن ها معمولاً به زیبایی نمونه های غیر Open Source نیست، ولی در زمینه کارایی واقعاً در حدّ نمونه های مشابه هستند.
      من خودم تحت ویندوز برنامه نویسی می کنم و از گستره کامپایلرهای رایگان موجود لذت می برم. اگر هم قرار باشد پولی بابت IDE بدهید، مطمئن باشید که به خدماتی که دریافت می کنید می ارزد. (مثلاً پشتیبانی 24 ساعته، ارسال برنامه به App Store شرکت و …)
      در مورد نرم افزارهای تخصصی من اطلاعات خوبی ندارم، ولی بدیهی است که شخص متخصصی که قرار است یک عمر پژوهش یا درآمدزایی از راه یک یا چند نرم افزار تخصصی داشته باشد، باید هزینه آن نرم افزارها را پرداخت کند.
      البته اگر واقعاً امکان خرید نرم افزاری وجود نداشته باشد (مثلاً به دلیل تحریم)، باید از نسخه غیر اصل آن استفاده کنید تا انتقامتان را از شرکت سازنده بگیرید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *